V Danubiane sa v rámci trojvýstavy predstaví aj Robert Hromec s Padajúcou kométou a Simona Čechová s Ostrovmi farieb

ROBERT HROMEC

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt robert hromec

Robert Hromec sa narodil v roku 1970 v Žiline. V roku 1990/1991 študoval výtvarné umenie na Pratt Institute. V roku 1995 získal titul BA na City College v New Yorku. V školskom roku 1997/1998 pôsobil ako asistent na katedre maľby Hunter College. V roku 1997 vyhral štipendium na trojmesačný študijný pobyt na Slade School of Fine Art v Londýne. V roku 1998 získal titul MFA na Hunter College v New Yorku. V rokoch 1992 – 1998 pracoval v Metropolitnom Múzeu umenia v New Yorku.

PADAJÚCA KOMÉTA

Na súčasnej výstave Roberta Hromca v Danubiane sú hlavnými interpretáciami motívy, ktoré súvisia s Časovou kapsulou a Padajúcou kométou. Je prirodzené, že aj jej názov Padajúca kométa vyplýva z aktuálnych diel umelca. V nich sa do popredia dostávajú Hromcove individuálne umelecké vyjadrenia zaznamenávajúce chaos verzus kozmos. V týchto najnovších dielach cítime, že hľadá ľudský aj umelecký časopriestor. Nachádza ho a zobrazuje netradičnými výtvarnými postupmi na alumíniovej platni, plošnou maľbou aktívnych vstupov vyrývaných či vyfrézovaných geometrických prvkov do podoby špecifického štrukturálneho povrchu alebo priestorového reliéfu. Línie, kruhy, špirály sa v tomto úžasnom chaose a vesmírnom priestore stretávajú s časťami ľudských postáv, rúk, profilov tváre, ktoré sú citované v podobe detailu, zväčšenia alebo znásobenia obrysových línií človeka.

Hromcove súčasné diela odvážne možno porovnať s technikou grafických listov. Maľbu štetcom či kresbu línií a šrafúr v klasických dielach vytvorených na medených alebo zinkových platniach leptom, suchou ihlou alebo mezzotintou, na alumíniovej platni nahradila elektrická karbobrúska. Ona vrýva stopu do samotného materiálu a vytvára vzťah chladného lesku, svetla a tieňa, ako aj zmeny štruktúry povrchu. Robert Hromec precízne spracúva plochu v rôznych hĺbkach. Abstraktné línie vŕtané do hliníka, ich rotácie, reliéfne efekty symbolicky konkurujú technike starých grafických listov vytvorených klasickým leptom a inými grafickými technikám. A tak ako vo farebnom lepte aj v týchto dielach používa Robert Hromec žiarivé farby, ktorými akcentuje jednotlivé komponenty obrazového priestoru. Priestoru, ktorý je optickou ilúziou závislej nielen od lesku alumíniovej platne, ale najmä od intenzity priameho a nepriameho zdroja svetla.

Novými výtvarnými prístupmi k vyjadreniu súčasnosti vytvára Robert Hromec isté vzťahy napätia, ale aj spojenia medzi ľudskou existenciou a priestorom, v ktorom je dôležité bytie súčasného človeka.

Kurátorka : PhDr. Dagmar Kudoláni Srnenská, PhD.

SIMONA ČECHOVÁ

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt simona čechová

Simona Čechová (1988) je slovenská illustrátorka, vyštudovala reklamný dizajn na University of Bedforshire v Anglicku (2010) a medzinárodný marketing na Edinburgh Napier University v Škótsku (2012). Po štúdiách sa vrátila späť na Slovensko, venuje sa knižnej a komerčnej ilustrácii, pochádza z Trnavy, žije a tvorí v Bratislave. Pracuje prevažne digitálne, občas farbičkami. Spolupracuje s grafickými štúdiami a reklamnými agentúrami, je členom Slovenskej Asociácie Ilustrátorov ASIL. Okrem kreslenia ju teší včelárenie, ktoré má v jej rodine vyše 120 ročnú tradíciu.

OSTROVY FARIEB

Ilustrátorka a včelárka Simona Čechová začala svoju cestu k ilustrácii už na základnej škole, kde sa na svoje obrazy podpisovala – Simona Čechová ilustrátorka. Odvtedy jej cesta neviedla priamo k tejto profesii ale rozhodla sa, vlastne tak trocha náhodou, študovať v Spojenom kráľovstve zmes marketingu a vizuálnej komunikácie. A podľa všetkého práve toto rozhodnutie ovplyvnilo jej ďalšie smerovanie. Po niekoľkých rokoch príklonu k oblasti marketingu sa vrátila k svojmu prapôvodnému zámeru a stala sa z nej ilustrátorka.

Práve profesijný mix a počiatočná nevyhranenosť Simonu pozitívnym spôsobom ovplyvňujú doteraz. Jej práca v sebe nemá iba jeden jasný a zakorenený štýl, dokáže svoju tvorbu transformovať, snaží sa skutočne pochopiť, k akému cieľu je vhodné sa nasmerovať. Vie dobre načúvať, zodpovedne pristúpiť ku každej ilustrátorskej úlohe a bezchybne ju odkomunikovať, či už smerom navonok alebo dovnútra.

Divákovi môže pri pohľade na jej široké portfólio udrieť do očí akási bipolárnosť Simoninej tvorby. Tú v sebe nesie najmä dvojitý charakter jej práce – analóg a digitál. Analógové prace, z ktorých Simona prirodzene pôvodne vychádzala, majú silný intímny charakter. Jednotlivé elementy na ilustráciách používa striedmo a minimalisticky. Rovnako ako lomené farby s kontrastnými elementárnymi farbami. Každý obraz má svoju atmosféru a istý pokoj. Vrcholom tejto oblasti Simoninej práce je jej autorská kniha Včelár Jožko (vydavateľstvo Ikar, edícia Stonožka). Práve autorská práca a osobný nádych knihy dal Simone priestor vytvoriť autorské dielo s posolstvom.

Naproti tomu je digitálna poloha Simoninej práce o čosi iná. Bohatá, plná sviežich intenzívnych farieb, hravá. Práve Simonina práca s farbou hrá v jej tvorbe veľmi dôležitú úlohu a je jednou z jej najsilnejších predností. Kompozície a štylizácie v ilustrácii stavia odvážne a nebojácne. Hrá sa s tvarmi a je jej veľmi blízka štylizačná nadsádzka. Veľmi cenný je aj skrytý humor a občasná jemná irónia. Najvýraznejšími príkladmi digitálnej práce sú knihy vytvorené v tvorivom páre so spisovateľom Michalom Hvoreckým pre vydavateľstvo Monokel – Bratislava, čarovná metropola a Maliar a chlapec. Pri druhej spomínanej Simona potvrdila svoju otvorenú myseľ a majstrovstvo transformácie svojho štýlu, keď na 32 stranách knihy dokázala interpretovať celú šírku diela barda slovenského výtvarného umenia, Ľudovíta Fullu.

Kurátorka : Kristína Kubáňová

Viac info na : www.danubiana.sk Otvorenie výstavy: 25.01.2020  Danubiana Meulensteen Art Museum

Redakciu NUlife.sk informovala Veronika Polakovičová, PR Danubiana

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.