Obaly pre tradičný margarín Smetol a slovenský remeselný gin Toison od štúdia vizuálnej komunikácie Pergamen postúpili na shortlist v najprestížnejšej svetovej súťaži zameranej na obalový dizajn Pentawards 2020. Medzinárodná porota vyberala finalistov z viac ako 2 000 účastníkov zo 60 krajín sveta.
Smetol
“Margarín Smetol je tradičnou súčasťou nielen domáceho pečenia už celé roky, ale v posledných rokoch sme zápolili s jeho klesajúcim predajom,“ predstavuje príbeh novej identity značky Smetol Martin Šajdík, CEO Beluša Foods, výrobcu tradičného margarínu. „Oslovil som Braňa Buráka z agentúry BrandOn s prosbou, aby nám pomohol zvrátiť tento negatívny trend. Spoločne sme vytvorili novú brand identitu značky, ktorá spája tradičné vlastnosti Smetolu aj domáceho pečenia s moderným svetom. Vizuálne stvárnenie sme zverili Pergamenu a ich jedinečný nový dizajn už stihol splniť primárnu misiu - predaje Smetolu začali opäť rásť, a to aj napriek nečakaným komplikáciám, vyvolaných pandémiou” dopĺňa Martin Šajdík.
Nová identita značky Smetol začala prirodzene vznikať v prostredí jej vlastnom, medzi pekármi a cukrármi, ktorí s margarínom každodenne pracujú. „Kľúčovou súčasťou značky a jej loga sa stal valček, ktorý je ich základným pracovným nástrojom a identifikujú sa s ním ako domáci, tak aj profesionálni pekári. Logo v tvare valčeka s výrazným názvom značky Smetol dominuje na inak dizajnérsky jednoduchom a čistom obale produktu. Keďže história Smetolu siaha do dvadsiatych rokov 20. storočia, súčasný dizajn sme jemne poprášili nostalgickým retrom a spojili s jednoduchým posolstvom: pekárski majstri používajú Smetol,“ popisuje vznik novej grafickej identity značky Juraj Demovič zo štúdia Pergamen. Dizajn margarínu Smetol získal shortlist v kategórii Dairy or soya-based products, teda Mliečne a sójové výrobky.
Univerzálny margarín na pečenie Smetol je dostupný v tradičnej verzii s certifikovaným palmovým olejom pestovaným trvalo udržateľným spôsobom a od novembra 2019 aj ako novinka Bez palmového oleja.
Toison gin
Za nápadom vytvoriť vlastný slovenský gin stojí dvojica Pavol Sirotný a Michal Hajský, ktorých spojilo Paľove nadšenie pre rozbiehanie gastro konceptov a Mišova vášeň pre barovú alchýmiu. Z toho vznikla túžba vyrábať vlastný handcrafted gin. Proces výroby a destilovanie prebieha v ich vlastnej prevádzke Likérka Trenčianske Teplice. Toison gin vyrábajú maceráciou borievok, kvetov a bylín s obilným spiritom v prvotriednom destilačnom zariadení. Gin následne odpočíva v starožitných kameninových nádobách z bývalého Československa.
Juraj Demovič z Pergamenu spomína, čo ich priviedlo nielen k výslednému dizajnu obalu nového ginu, ale aj k jeho názvu: „Pramene v Trenčianskych Tepliciach, odkiaľ pochádza gin Toison, objavil pastier, keď hľadal stratenú ovečku. Táto legenda, tvar ovčieho zvona a lúčne byliny v receptúre sa odrazili v našom kudrlinkovom dizajne fľaše a názve ginu Toison, čo po francúzsky znamená ovčie rúno.“Dizajn fľaše ginu Toison získal shortlist v kategórii White spirits, teda Biele destiláty.
Slávnostné vyhlásenie výsledkov prebehne prvýkrát v histórii súťaže online a bude vyvrcholením Pentawards Festivalu 2020 22.-24. septembra.
O Pentawards:
Pentawards je najprestížnejšia svetová súťaž obalového dizajnu. Od roku 2007 oceňuje excelentný dizajn, je zdrojom inšpirácie a prepája svetovú komunitu dizajnérov obalov prostredníctvom každoročnej súťaže a medzinárodných konferencií.
O Pergamene:
Pergamen je oceňované štúdio vizuálnej komunikácie z Trnavy. Od roku 1993 poskytuje svojim zákazníkom dizajnérske riešenia, ktoré ich značkám pomáhajú napredovať. V minulosti získalo v súťaži Pentawards štyrikrát zlatú, dvakrát striebornú a jedenkrát bronzovú trofej.
rNUlife.sk / Lenka Puzlíková, 1st CLASS AGENCY