Obľúbenú pozemnú lanovku premávajúcu vo Vysokých Tatrách zo Starého Smokovca na Hrebienok čaká revízia vo Švajčiarsku. Podvozok kabíny č.2 sa vydá na cestu do mesta Uetendorf, kde ho priamo v dielňach výrobcu prehliadnu, vymenia opotrebované diely a pripravia na ďalšiu bezpečnú prevádzku. Na trase medzi Smokovcom a Hrebienkom bude zabezpečená ekologická náhradná doprava.
Pravidelný servis odporúčaný výrobcom zariadenia je základom bezpečnej prevádzky. Súčasná pozemná lanovka s dvomi vozňami je v prevádzke od roku 2007 a podľa pokynov dodávateľa je každých 6 rokov potrebná komplexná revízia podvozkov. „Počas revízie sa robí komplexná kontrola, diagnostika a výmena opotrebovaných dielov. Po tom, čo v minulom roku takúto kúru absolvovali podvozky vozňa č.1, prišli v tomto roku na rad podvozky vozňa č.2,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ lanových dráh Ján Slamený. „Celá technická paráda začína už vo Vysokých Tatrách, kde naši zamestnanci spolu s montérmi švajčiarskeho výrobcu kabínu vyviažu na zdvihákoch, uvoľnia a vysunú podvozky, ktoré sa následne na kamióne odvezú do dielní vo Švajčiarsku. Po zhruba trojtýždňovej revízii sa podvozky vrátia späť do Tatier, kde sa osadia na koľajnice a následne ich spojíme s vozňom, ukotví sa ťažné lano a zariadenie sa po revíznych
skúškach opätovne uvedie do prevádzky“ doplnil.
Odstávka pozemnej lanovky potrvá v čase od 1.októbra do 13.novembra 2020. V tom čase pripravuje prevádzkovateľ pre návštevníkov Tatier, ktorí si netrúfajú na peší výstup na Hrebienok, ekologickú alternatívu - bezemisný elektrobus, ktorý by mal premávať po jestvujúcej komunikácii zo Starého Smokovca na Hrebienok.
Pozemná lanovka s technológiou spoločnosti Doppelmayr/Garaventa bola vo Vysokých Tatrách uvedená do prevádzky 22.decembra 2007. Na trase zo Starého Smokovca na Hrebienok nahradila starú taliansku pozemnú lanovku Cerreti e Tanfani z Milána, ktorá tam premávala od roku 1970. História pozemnej lanovky na Hrebienok sa začala písať už v roku 1908, kedy Smokovec s Hrebienkom spojila železničná trať s tzv. Abtovou výhybkou, vďaka ktorej sa v strede jednokoľajovej trate dokážu míňať dva oprotiidúce vozne.
rNUlife.sk / Marián Galajda, PR TMR