Spoločnosť McDonald’s oslavuje 25 rokov pôsobenia na slovenskom trhu. Vstúpila naň 13. októbra 1995, kedy otvorila svoju prvú reštauráciu v Banskej Bystrici. V súčasnosti má tento ikonický koncept rýchleho občerstvenia, ktorý si obľúbili milióny Slovákov, 34 reštaurácií v 13 mestách, viac ako 2 600 zamestnancov a denne obslúži tisícky zákazníkov.
Pred 25 rokmi privítali Slováci McDonald’s s otvorenou náručou. Ochutnať naozajstný americký burger v deň otvorenia prvej reštaurácie prišlo viac ako 3 500 nedočkavých zákazníkov. Spoločnosť McDonald‘s sa následne stala na Slovensku lídrom v ponuke takzvaných rýchlych jedál vyrobených výlučne z kvalitných a čerstvých surovín. Z tohto pomyselného rebríčka ju doteraz nezosadil žiadny konkurent. Svedčí o tom i viac ako 300 miliónov vybavených objednávok alebo hrubé tržby vo výške viac ako 100 miliónov eur.
Začali to Slováci
Na Slovensku zúria divoké 90. roky a aj ľudia z menších miest sa chodia pozrieť, čo to v metropole stredného Slovenska vlastne otvorili. Stoja v prvom „Mekáči“, všetko ide neskutočne rýchlo. Ľudia za pokladňou kmitajú, že oči nestíhajú. Ani sa človek nenazdá a už si pýta hranolky s tatarkou. Ale iba malé, lebo všetko na tabuli nad pultom sa zdá strašne drahé. Aj takto to vyzeralo v časoch nedávno minulých. Dnes považujeme rýchle občerstvenie za úplne bežné a dnešné deti nechápu, aká to bola vtedy senzácia. Na hamburger sa chodilo za odmenu. Ak sa tam niekto prišiel dosýta najesť, alebo si v takej prevádzke dokonca urobil oslavu, bola to pomaly životná výhra.
Zahraničné reťazce však na Slovensko rýchle jedlo nepriniesli. Ešte v 80. rokoch sa otvárali prvé stánky s pizzou, neskôr pribudli hranolčeky a hamburgery. Veľa ľudí sa vtedy čudovalo, čo tí Američania na fastfoode vlastne vidia. „Čo sa týka fast foodov, pribúdali hot-dogové a langošové stánky, objavili sa palacinkárne (palacinka Lacinka), hitom boli Gofry. Na Mariánskej predávali richman, symbol junk foodu,“ spomína si hudobník Marián Jaslovský a pridáva ešte spomienku na prevádzku Gurmán na Obchodnej, kde sa tvorili dlhé rady na hranolčeky.
Niekde to boli dlhé rady, inde sa fastfood stretával s odporom. Mnohí ho dodnes považujú za prostriedok akejsi amerikanizácie, symbol západnej kultúry a zla. Pritom je to iba lacné a mastné jedlo.
Rýchle občerstvenie však zmenilo tvár slovenskej gastronómie viac ako si myslíme. Rýchle jedlo k nám totiž prinieslo nielen hrozbu obezity a chorôb s ňou súvisiacich, ale aj nové spôsoby. Na Západe fastfood vôbec nepovažujú za symbol Ameriky. Skôr za niečo podradné a lacné, jedlo „pre chudobu“. Aj tak to bolo v oblasti gastra to najkultúrnejšie, čo sa tu v 90. rokoch vyskytovalo. Pred revolúciou, ale aj začiatkom 90. rokov sa vo všetkých podnikoch (hádam okrem mliečnych barov) bežne čapovalo pivo a fajčilo sa. Prvý McDonald’s preto pôsobil ako zjavenie.
Iné to nebolo ani v Banskej Bystrici pri otvorení úplne prvého „strediska rýchleho občerstvenia“. „Bolo to v tom čase niečo nevídané a pre Bystričanov to bola veľká česť a hrdosť na to, že sa otvoril prvý McDonald´s práve v Banskej Bystrici. Vytvorila sa tu neopísateľná mánia a dlhé týždne sem ľudia chodili húfne sa väčšinou iba pozrieť na atrakciu menom McDonald´s. Všetci boli zvedaví a chceli sa tým pochváliť, že tam boli,“ spomína si manažér tejto prevádzky Miroslav Kmeť.
To, čo dnes považujeme za štandard, bola v 90. rokoch novinka, ktorú priniesol práve tento červeno-žltý reťazec. Či už sú to nefajčiarske priestory, klimatizácia, alebo aj obyčajné umývanie podlahy počas dňa. V 90. rokoch sa do rýchleho občerstvenia chodilo s pocitom užiť si to. Platilo to najmä pre deti. Ceny ponuky najznámejšieho reťazca boli oproti dnešku takmer rovnaké, no v pomere ku vtedajším platom to bola fakt dražoba.
To, čo sme my po osamostatnení Slovenska vnímali ako privilégium pre tých lepšie zarábajúcich, v takom Spojenom kráľovstve to bolo (a je) presne naopak. Rýchle občerstvenie tam rastie najmä v chudobných končinách.
Najväčší zamestnávateľ či dobrý sused
„Sme nesmierne radi, že sme sa pred dvadsiatimi piatimi rokmi stali súčasťou slovenskej gastronómie. Od prvého dňa je našim cieľom prinášať radosť, dobrú rodinnú náladu a kvalitnú ponuku jedál aj Slovákom. Rovnako tak je našou snahou byť kvalitným zamestnávateľom i dobrým susedom, ktorý je aktívnym členom spoločnosti a prispieva k jej zlepšovaniu. Dôkazom toho je i naša doterajšia lokálna investícia v celkovej hodnote 80 miliónov eur,“ informuje Tomasz Rogacz, Generálny riaditeľ McDonald’s pre Slovensko a Českú republiku.
Reštaurácie novej generácie
Medzi inovácie, ktoré mohli zákazníci v poslednom období zachytiť v spojení s reštauráciami McDonald's, je možnosť objednávania si jedla prostredníctvom kiosku priamo na prevádzke, či tento rok rozbehnutá služba s doručovaním jedla McDelivery. V reštauráciách novej generácie má zákazník možnosť vybrať si zo širokej ponuky jedál a objednať si sám, či dokonca si svoju objednávku nechať priniesť až ku stolu prostredníctvom služby Table Service, alebo si ju prispôsobiť vlastným chutiam, a to bez asistencie zamestnancov. Všetky prevádzky postupne na tento nový systém prechádzajú v rámci celého Slovenska.
Začiatkom tohto roka bola spustená aj služba McDelivery, ktorá prináša zákazníkom komfortnú možnosť objednať si jedlo z McDonald’s priamo k dverám, a to aktuálne v lokalitách troch slovenských miest: v Bratislave, Košiciach a v Trnave. Službu zabezpečuje partnerská doručovacia spoločnosť Wolt.
Globálny koncept franšíz s lokálnym prístupom
Päť rokov po otvorení prvej prevádzky v Banskej Bystrici prišiel na slovenský trh aj jedinečný franšízový biznis model. Slovenskí podnikatelia dostali možnosť odkúpiť licenciu od spoločnosti McDonald’s a otvoriť vlastné reštaurácie. Dnes vlastnia franšízoví partneri už 48 % reštaurácií, zamestnávajú takmer 1 000 ľudí a vytvárajú jedinečnú stratégiu, ktorá stimuluje regionálne investície. Predpokladáme, že počet franšíz bude v nasledujúcich mesiacoch bude postupne narastať, pretože spoločnosť McDonald’s sa rozhodla slovenský trh celý franšízovať a hľadá potenciálnych partnerov, ktorí by boli blízko biznisu aj k zamestnancom. Dôvodom je najmä lokálny prístup, na ktorom si spoločnosť zakladá.
McDonald‘s spolupracuje aj s niekoľkými lokálnymi dodávateľmi. V raňajkovom menu tak nájdete vajíčka pochádzajúce od slovenského dodávateľa Babičkin dvor, čerstvé mlieko na výrobu najobľúbenejšej zmrzliny a shakeov z Farmy Majcichov, či ovocie a zeleninu zo slovenskej spoločnosti Slovatys. Všetci dodávatelia McDonald’s pritom musia spĺňať prísne kritériá kvality a bezpečnosti potravín.
Slováci milujú hranolčeky McDonald’s
Rebríček obľúbených jedál z ponuky McDonald’s ovládli hranolčeky. Slováci za 25 rokov skonzumovali neuveriteľných 98 miliónov porcií. Druhé miesto patrí obľúbenej americkej klasike, Cheeseburgeru, ktorého sa predalo viac ako 83,5 milióna kusov. Trojicu dopĺňa zmrzlina s 31 miliónmi predaných porcií. Vďaka investíciám do konceptu kaviarní McCafé, ktoré sa spoločnosť rozhodla urobiť v roku 2009, si dnes zákazníci môžu pochutnávať aj na ich obľúbenom jahodovom cheesecake a smotanovo-jahodovom reze. Najobľúbenejšou kávou Slovákov je Espresso Grande, Cappucino a trojicu kávových nápojov uzatvára Café Latte.
Káve celkovo patrí v McDonald’s špeciálna pozornosť. Nie je sa preto čo čudovať, že si spoločnosť od Slovákov vyslúžila poctu v podobe prívlastku „najdôveryhodnejšia značka kaviarní“. Kávu svojim zákazníkom pritom ponúka pod dohľadom „zelenej žaby“ – nezávislej organizácie Rainforest Alliance, zameranej na ochranu životného prostredia a kvalitu produktov.
Zodpovedný voči životnému prostrediu?
Zelený prístup je spoločnosti mimoriadne blízky pre celú spoločnosť. Od otvorenia prvej reštaurácie na Slovensku pristupuje najväčší inovátor v gastro segmente k životnému prostrediu zodpovedne a tento prístup striktne vyžaduje aj od partnerov a dodávateľov. Od roku 2003 triedia zamestnanci všetok odpad priamo v reštauráciách pre účely ďalšej recyklácie či energetického zhodnotenia. Spoločnosť McDonald‘s taktiež mení obalové materiály za recyklovateľnejšie, znižuje emisie v prevádzkových procesoch a zefektívňujeme spotrebu vody a energie. V rámci týchto opatrení prináša koncept reštaurácie novej generácie viaceré inovácie v rámci udržateľnosti. „ Našim cieľom je viesť každý aspekt nášho biznisu prínosne a pozitívne - od spolupráce s našimi dodávateľmi, cez investície vytvárajúce príjemné prostredie v našich reštauráciách, až po pomoc ľuďom a miestam, kde máme situované svoje prevádzky. Je to záväzok, ktorý sme si dali, a ktorý budeme dodržiavať aj naďalej. Chceme byť jednoducho dobrým susedom, na ktorého sa ľudia vždy môžu spoľahnúť, “ dodáva Lucia Poláčeková, PR Supevisor McDonalds Slovakia.
Blízkosť pre rodiny – také je motto Ronald McDonald House Charities
McDonald’s sa roky zameriava aj na pomoc tým, ktorí to najviac potrebujú. Od roku 2003 tak na Slovensku pôsobí nezisková organizácia Ronald McDonald House Charities (RMHC), ktorá sa zameriava na vylepšovanie a rekonštrukcie priestorov jednotlivých oddelení detských nemocníc na Slovensku, čím pomáha chorým deťom a ich rodinám zažívať lepšie podmienky počas hospitalizácie malých pacientov. Pomôcť pritom môže každý z nás. Stačí si zakúpiť pochúťku v reštaurácii McDonald’s a prispieť ľubovoľnou sumou do kasičiek pri pokladni alebo zaokrúhliť platbu na kiosku. Všetky peniaze putujú na aktivity Ronald McDonald House Charities (RMHC). Príjmy RMHC dopĺňajú aj príspevky od ďalších podporovateľov, ale aj priamo od spoločnosti McDonald's, napríklad prostredníctvom aktivít ako je McHappy Day, kedy do organizácie RMHC putuje výťažok polovice tržieb z denného predaja hranoliek. Tento rok sa táto suma počas jedného dňa vyšplhala na 29 833 eur. RMHC za celú dobu svojho pôsobenia investovalo do rekonštrukcií nemocničných oddelení viac ako 630 000 eur.
O spoločnosti McDonald's Slovensko
Spoločnosť McDonald's pôsobí na slovenskom trhu od roku 1995. Prvá reštaurácia bola otvorená v októbri v Banskej Bystrici. V novembri roku 2003 vznikla na Slovensku charitatívna organizácia Ronald McDonald House Charities. Na Slovensku McDonald's prevádzkuje 34 reštaurácií, z ktorých je 16 v Bratislave a ostatné sa nachádzajú v Banskej Bystrici, Košiciach, Liptovskom Mikuláši, Martine, Nitre, Prešove, Prievidzi, Trenčíne, Trnave, Zvolene, Žiline a na diaľničnom úseku R1 exit Beladice. Súčasťou 26 reštaurácií je obľúbený koncept McCafé, ktorý sa predstavil v roku 2009 a v roku 2019 sa McCafé stala najobľúbenejšou značkou v kategórií kaviarne. V minulom roku začal McDonald's na Slovensku postupne meniť a modernizovať prevádzky na reštaurácie novej generácie. V celonárodnej ankete Najzamestnávateľ za rok 2019 sa spoločnosť McDonald‘s Slovensko umiestnila na 1. mieste v kategórii Cestovný ruch, gastro, hotelierstvo, a obhájila tak svoje víťazstvo z roka 2018. Od začiatku roka 2020 rozširuje McDonald's cez vybrané reštaurácie doručovaciu službu McDelivery.
rNUlife.sk / Marta Turóciová, Seesame / aktuality, tasr