• Slovenský výrobca batérií podpísal dohodu so spoločnosťou Primobius
• Vďaka nej bude InoBat Auto recyklovať inteligentné batérie, ktoré sa hromadne začnú vyrábať už budúci rok vo Voderadoch
• Ide o prelomovú dohodu, ktorá je pre Slovensko prvým míľnikom na ceste k dosiahnutiu zeleného, vertikálne integrovaného hodnotového reťazca v rámci Európy
Slovenský výrobca batérií InoBat dnes uzavrel Memorandum o
porozumení s medzinárodnou spoločnosťou Primobius. InoBat, zakladajúca spoločnosť s plnou kontrolou nad európskym výrobcom batérií InoBat Auto, má týmto krokom v pláne vytvoriť rámec pre recykláciu lítium-iónových batérií v regióne Strednej a Východnej Európy. Dohoda InoBat s Primobius (spoločným podnikom nemeckej spoločnosti SMS group a austrálskej spoločnosti Neometals) predstavuje prvý krok v cieli výrobcu batérií dosiahnuť svoje udržateľné ambície a zelený, vertikálne integrovaný hodnotový reťazec v Európe.
Spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti InoBat Marián Boček uviedol, že Primobius je jednou z najinovatívnejších spoločností na recykláciu batérií na svete.
„Je to zásadný krok k zelenej udržateľnosti našej spoločnosti. Zaviazali sme sa nielen k výrobe najlepších možných batérií pre trh s elektromobilmi, ale aj k zabezpečeniu výroby batérií pre zelenší svet. Memorandum o porozumení so spoločnosťou Primobius predstavuje náš prvý veľký krok k dosiahnutiu tohto cieľa - Primobius má udržateľnosť ako svoj hlavný cieľ a ponúka pokrokové recyklačné riešenie na priamu integráciu späť do obehového hospodárstva. Podporuje tým nielen elimináciu odpadu, ale aj znižovanie spotreby primárnych zdrojov.“
Primobius však poskytuje viac ako len recyklačné riešenie. Jeho pokrokový proces recyklácie s nízkymi emisiami CO2 prináša materiály vysokej čistoty späť do výroby batérií. Použitím jedinečného patentovaného procesu sa z odpadových batérií získava kobalt a ďalšie cenné materiály. Ide teda o recykláciu práve tých najkritickejších a najťažšie dostupných materiálov.
Tie by pritom boli v prípade nesprávnej likvidácie nebezpečné pre ľudí a životné prostredie. Ak by materiály neboli opäť použité, boli by zneškodnené na skládke, kde by vytvárali toxický odpad alebo by museli byť spracované v energeticky náročných pyrometalurgických regeneračných obvodoch.
Členka technickej advisory board InoBat Auto Martina Petraníkova vysvetľuje, že súčasná, no hlavne budúca e-mobilita významne zvyšujú dopyt po surovinách. Primárna výroba kovov nemôže naplniť tento dopyt, a preto ich recyklácia musí doplniť. Okrem toho, nová legislatíva o batériách vydaná Európskou komisiou v roku 2020 zadefinuje mieru recyklácie pre väčšinu strategických materiálov, ako je kobalt, nikel a lítium, vďaka čomu bude recyklácia nielen povinná, ale bude musieť byť aj oveľa efektívnejšia ako doteraz.
„E-mobilita a efektívnejšie skladovanie energie majú priniesť väčšiu udržateľnosť rozvoja pre našu spoločnosť, ale aby splnili tento cieľ, musíme maximalizovať využitie zdrojov, ktoré máme. Preto sú použité batérie naším najlepším zdrojom kritických kovov, keďže nahradia ťažbu primárnych surovín. Vieme ich spätne pozbierať a využiť materiálový potenciál, ktorý v sebe majú.“
Dohoda medzi InoBat a Primobius prichádza iba mesiac po tom, čo InoBat Auto predstavil svetu prvú inteligentnú batériu pre elektrické vozidlá na GLOBSEC Tatra Summit 2020. Po roku výskumu a vývoja to bola prvá fyzická batéria, ktorá vznikla výrobným procesom kombinujúcim umelú inteligenciu (AI) a takzvaný High Throughput Process (HTP). Tento technologický prístup spoločnosti InoBat Auto umožňuje rýchlejšie a efektívnejšie vyrábať lepšie batérie, no zároveň aj zvýšiť prevádzkový dosah súčasných najlepších elektrických vozidiel vo svojej triede takmer o 20 %.
InoBat Auto bude batérie vyrábať v prvom vývojom centre na svete poháňanom umelou inteligenciou, ktoré stavia na Slovensku vo Voderadoch.
Za spoločnosťou InoBat Auto stojí silné konzorcium investorov a technologických spoločností, vrátane vedúceho investora IPM Group (IPM) - najrýchlejšie rastúceho správcu aktív InfraTech, ktorý sa špecializuje na prinášanie prelomových technológií do Európy. Medzi strategických
investorov a partnerov patrí ČEZ (strategická investícia 10 miliónov EUR), Matador, AEN, MSM Group, Across a Wildcat Discovery Technologies. InoBat Auto tiež nedávno ohlásil strategické partnerstvo s globálnou technologickou spoločnosťou Manz AG, ktorá dodá výrobné zariadenie pre výskumno-vývojové centrum a výrobnú linku navrhnutú spoločnosťou
Takenaka.
rNUlife.sk / Mario Marcinek, NEUROPEA