Cesta očakávanej kryptomeny od Facebooku je poriadne tŕnistá. Od svojho oficiálneho predstavenia minulý rok si jej model prešiel viacerými premenami, vďaka čomu dávalo stále viac partnerov od projektu ruky preč.
Podľa portálu Financial Times bude Libra ešte obmedzenejšia ako sa čakalo. Viaceré zdroje blízke Facebooku totiž naznačujú, že aj napriek tvrdeniam Libra Association v apríli, nebude nakoniec viazaná na kôš rôznych štátnych mien a cenných papierov. Facebook bol pod nátlakom regulačných orgánov donútený diametrálne zmeniť svoje stanovisko.
Preto sa očakáva, že v prvej fáze uvoľňovania meny bude musieť byť Libra viazaná na dolár, a to v pomere jeden dolár k jednej Libre. Ostatné meny, respektíve koše mien, by sa mali pridávať postupne. Libru v nasledujúcich dňoch musí schváliť švajčiarsky vládny orgán Swiss Financial Market Supervisory Authority (FINMA), u ktorého je digitálna mena registrovaná.
Dôvod, prečo mena ešte stále nie je verejne dostupná, sú rôzne regulačné úpravy, keďže pôvodná vízia predstavená v lete 2019 niesla so sebou hneď niekoľko monetárnych hrozieb v podobe zneužitia Libry v neprospech zákona.
Libru sa vďaka úzkej spojitosti so svetovými menami neoplatí špekulatívne držať
Kritici tvrdia, že momentálny model viazanosti k jednému doláru nie je najšťastnejším riešením. Konzumenti podľa všetkého nebudú mať dôvod vymieňať reálne peniaze za Libru, keďže prevod bude s najväčšou pravdepodobnosťou sprevádzaný transakčnými poplatkami, na ktorých koneční používatelia stratia.
Libre na úspech rovnako nenahráva ani jej spojitosť s najväčšou sociálnou sieťou, ktorej minulosť je lemovaná hneď niekoľkými bezpečnostnými škandálmi. S navyšujúcimi reštrikciami tak od novej kryptomeny dali ruky preč už aj jej spoluzakladatelia, a to PayPal, Mastercard, Vodafone alebo eBay. V závislosti od toho sa viacerí technologickí giganti do Libry nehrnú. Podľa informácií Financial Times, Spotify alebo Uber hodlajú na jej implementáciu počkať až po prvotných fázach v obehu.
Libra ako dlho očakávaná digitálna mena vedená Facebookom sa pripravuje na uvedenie na trh už v januári,ale v ešte obmedzenejšom formáte,ako sa predpokladalo čo zhoršuje jej víziu.
rNUlife.sk / FONTECH, cnet.com, ft.com/