Pesničkárka Martina Javor a jej manžel, bubeník, klavirista a skladateľ Marián Slávka, prvýkrát predstavili svoj spoločný projekt Javor.ina pred troma rokmi v podobe krásnej skladby Soľ nad zlato. Po dlhej odmlke dvojica prichádza s novinkou, ktorá ide pod kožu so silným textom a nepredvídateľnosťou hudobnej zložky.
"Skladba Temná hodina vznikla z intuitívneho a spontánneho písania básní v slovenskom jazyku. Poézia pre mňa predstavuje únik do priestoru, v ktorom sa nesúdi prežívanie, názor, pohľad na veci, na svet, situácie, ľudí a aj na seba samého. Je to ako dostať povolenie nadýchnuť sa a vydýchnuť do priestoru, kde vám nikto do ničoho nehovorí a všade je osobná sloboda," približuje Martina Javor svoj prístup k tvorbe.
Nie je to ľahké počúvanie - ide o výpoveď z hĺbky duše, ktorá dokáže zasiahnuť poslucháčov s podobným vnímaním a rozpoložením. "Mala som túžbu zhudobniť slová, ktoré sa ťažko hľadajú a ešte ťažšie vyslovujú. Konverzácie, ktoré by sme si želali môcť zažiť, a slová, ktoré by sme si želali vysloviť, ale priestor v bežnom živote na to nie je. Paradoxy týchto dní zažívame všetci - nie na vlastnej koži, ale hlboko pod ňou. A tam som sa chcela dostať. Najprv sama sebe a potom túto osobnú skúsenosť ponúknuť ostatným cez hudobnú tvorbu projektu Javor.ina. Hudbu vnímam ako istý druh muzikoterapie, ktorá ovlažuje dušu poslucháča pochopením jeho prežívania."
Speváčka a autorka približuje pozadie piesne, ktorá je inšpirovaná antickou mytológiou: "Obrazovo vychádzam z Medúzy, ktorej príbeh je veľmi silný, keďže sa nie vlastnou vinou stala jednou z najhrozivejších mýtických postáv. Podľa jednej z bájí bola ako nádherná mladá žena znásilnená Poseidónom v Aténinom chráme. Tá sa rozhodla potrestať za tento znesväcujúci skutok Medúzu a premenila ju na hrozivo obludnú bytosť, ktorej život bol neskôr ukončený sťatím hlavy. V našom svete nachádzam rôzne konotácie s touto postavou. Nedávno bola dokonca v New Yorku postavená socha Medúzy ako pamätník na #metoo udalosti a uznanie žien, ktoré neprávom znášali útrapy podobného druhu."
"Video ku skladbe na prvý pohľad pôsobí prevažne staticky, čo bolo cieľom. Vytrhnutie zo statiky prichádza len v istých nečakaných okamihoch, ako sa to deje aj v bežnom živote. Dnešný divák a poslucháč je podľa môjho názoru presýtený podnetmi a už ich považuje za niečo samozrejmé. V nekonečnom netrpezlivom očakávaní napríklad konca pandémie sa zasycujeme podnetmi z virtuálneho sveta. Mojím cieľom bolo ponúknuť vťahujúci obraz, nie stále meniacu sa obrazovku. Divák ale neostáva neuspokojený, pretože to by ani mňa nebavilo - predvídateľnosť totiž nemám rada a vždy sa mi viac páčila avantgarda," hovorí speváčka.
Martina je autorkou textu, hudbu zložila spolu s Mariánom Slávkom, ktorý sa po odchode z kapely Longital popri vlastnej tvorbe na albume Vláska 2 opäť autorsky činí aj v projekte Javor.ina. Marián nahral svoje nástroje, teda klávesy a bicie, výrazný je tiež rukopis gitaristu Petra Bulíka, ktorý sa podieľal aj na spomínanej skladbe Soľ nad zlato. O nahrávanie, mix, master a produkciu sa postaral Marián Džubák v štúdiu Smile 4u records. "Poďakovanie patrí aj Fondu na podporu umenia, ktorý sa náš projekt rozhodol podporiť," dodáva na záver Martina Javor.
rNUlife.sk / TS Javor.ina