Tvorba Evy Činčalovej vychádza zo známych žánrov, ako je portrét, zátišie či krajinomaľba. Pohybuje sa na poli zdanlivo realistického zobrazovania, ktoré však subtílne spochybňuje istotu skutočnosti toho, na čo sa pozeráme. Jedným z dôvodov ľahkého zneistenia je konfrontácia tradičných maliarskych námetov a techník s postupmi digitálnych médií. V mnohých jej predchádzajúcich dielach išlo najmä o skúsenosť s technickým obrazovým záznamom, čo sa prejavovalo hlavne v kompozícii námetu, v orezaní scény či rozostrení, ktoré následne prenášala do maliarskeho média. V sérii krajinomalieb, ktoré prezentuje na výstave Povrchy v Danubiana Meulensteen Art Museum, akoby prekračovala estetiku digitálne zachyteného obrazu skutočnosti smerom k jej digitálnemu remastrovaniu, vďaka čomu vzniká realita úplne nová.
Tieto novomediálne postupy opätovne integruje do veľkoformátových malieb na plátne. Takým je okrem kombinácie prvkov do nového celku i využitie maliarsky negatívnej formy surového plátna. Kompozične sa však toto prázdno v štruktúre krajiny prevteľuje do bizarne sfarbenej vody, oblohy či skál, pričom práve jeho jednotná farebnosť a špecifická textúra evokuje neprirodzenú ostrosť syntetického obrazu generovaného počítačom. Činčalová využíva v budovaní maľby postupy podobné grafickým programom – z reálnej predlohy vyberá časti, ktoré filtruje, zlepuje dohromady a vrství na neiluzívny naturálny podklad. Výsledkom je akási forma maliarskej rozšírenej reality, ktorá skutočné prostredie obohacuje o virtuálne, teda neexistujúce, ale potenciálne možné prvky. Na diváka tak zdanlivo pokojná krajina pôsobí znepokojujúco. Absencia ľudí evokuje čistotu a nedotknutosť, posilňuje však aj pocit nereálnosti a snovosti celého výjavu, pričom tento dojem podporuje sugestívna sprievodná esej Michala Havrana vznášajúca sa v jednotlivých riadkoch v priestore. ( Jana Babušiaková, kurátorka )
Eva Činčalová (*1982, Považská Bystrica)
Vyštudovala maľbu na VŠVU u profesora Ivana Csudaia. Patrí k výraznej maliarskej generácii, objavuje sa v „prvej várke“ absolventov IV. Ateliéru Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, jedného z rozhodujúcich iniciátorov maliarskej renesancie, v ktorom sa pohybovala v exponovaných rokoch 2003 – 2009. Počas štúdia absolvovala polročný študijný pobyt na Bali v Indonezií, ktorý výrazne ovplyvnil jej neskoršiu maľbu. V súčasnosti sa venuje predovšetkým portrétnej olejomaľbe. Súčasne sa dlhodobo venuje sérií akvarelov, na ktorých zachytáva momenty každodennosti a vytvára si tak akýsi osobný denník. Vo svojej tvorbe vychádza primárne z reality dnešného sveta. Osobné skúsenosti s vonkajším prostredím sa tak stávajú dominantným zdrojom inšpirácie, ktoré následne autorka dodatočne pretavuje na maliarske plátno či papier v podobe napodobňovania skutočnosti. Je teda jednoznačné, že hlavné postavenie v jej tvorbe má samotný obsah. Prostredníctvom neho autorka zastavuje stále prebiehajúci čas a upozorňuje na určitý okamih prežívanej skutočnosti. Ten sa v jej očiach stáva odrezaným kúskom reality, ktorý má divákovi umožniť aspoň na chvíľu zastaviť nikdy nekončiaci kolobeh života. Vďaka nemu sa má divák ocitnúť v bezčasovom priestore mimo svojho vlastného života a zamyslieť sa nad daným okamihom. V jej mnohých dielach by sa dalo hovoriť o snahe vyobraziť svoje vlastné spomienky zo svojho života. A práve tie majú tú jedinečnú moc zastaviť čas a pohybovať sa niekde v časoprázdne, mimo skutočný svet. Absolvovala mnoho samostatných aj skupinových výstav doma aj v zahraničí. V súčasnosti žije a pracuje v Bratislave.
Ceny: 2009 2. miesto v súťaži MAĽBA ROKA nadácie VÚB.
Výstavy (výber):
2020 – FEMME FLORALE, DOT. Contemporary Art Gallery, Bratislava; 2019 – Nová vlna, Trenčín
2018 – Imago Mundi, Salone degli Incanti, Terst; 2018 – More than 30…, Zoya gallery, Modra
2017 – Intervencie VI, Galéria Koniareň, Trebišov
2016 – Pamäť Prelud Predstava, Galerie kritiků, Palác Adria, Praha
2016 – Slovenská maľba, Gallerie d’Italia, Miláno; 2016 – Inštalácia „Modrý kostolík“, Biela noc, Bratislava
2015 – Insider, Schemnitz Gallery, Banská Štiavnica
2015 – Maľba, Východoslovenská galéria, Košice
2014 – New Perspectives: Young Slovak Artist, Stilwerk, Viedeň
2013 – Art Follows You 2013, Afy gallery, Praha
2009 – 11+1, Dom umenia, Bratislava
2006 – Ilúzie, Turčianska galéria, Martin
Viac informácií na: http://danubiana.sk/vystavy/povrchy
DANUBIANA MEULENSTEEN ART MUSEUM
Necelých 20 km južne od Bratislavy sa nachádza jedno z najromantickejších múzeí moderného umenia v Európe – Danubiana Meulensteen Art Museum. Jeho zakladateľmi sú holandský zberateľ a podporovateľ umenia Gerard Meulensteen z Eindhovenu a slovenský galerista Vincent Polakovič. Od roku 2000, keď bolo múzeum otvorené, uskutočnilo desiatky výstav najprestížnejších osobností slovenskej, európskej a svetovej výtvarnej scény. (Joan Miró, Karel Appel, Sam Francis, Hermann Nitsch, Robert Doisneau, Walasse Ting, Jiří Georg Dokoupil, Jan Kaplický, Miroslav Cipár, Markus Prachensky, Ilona Kesserü Ilona, Rudolf Sikora,, Vladimír Kompánek, Peter Pollág, Dorota Sadovská a ďalší). Medzi mnohými domácimi a zahraničnými návštevníkmi, ktorí doposiaľ múzeum navštívili, nechýbali ani viaceré kráľovské návštevy a mnohé osobnosti kultúrneho a spoločenského života. Jedinečná poloha múzea nachádzajúceho sa na hraniciach troch štátov a predovšetkým mimoriadne citlivé prepojenie s okolitou prírodou a riekou Dunaj, poskytuje návštevníkom neopakovateľné pohľady nielen na vystavované výtvarné umenie, ale predovšetkým na flóru a faunu, ktorá je na polostrove umenia v každom ročnom období jedinečná. V priľahlom sochárskom parku môžu návštevníci vidieť diela viacerých osobností, akými sú napríklad El Lissitzky, Magdalena Abakanowicz, Jim Dine, Hans van de Bovenkamp, Jozef Jankovič, Arman, J. C. Farhi, Vladimír Kompánek, Peter Pollág, či Rudolf Uher. Novinkou je aj promenáda na streche, kde najmä pohľad na Bratislavu a majestátny Dunaj býva pri západe slnka nezabudnuteľným zážitkom. Prehliadku múzea, ktoré sa po svojej veľkorysej dostavbe podporenej Vládou SR stalo novým symbolom modernej Bratislavy, dnes odporúčajú najprestížnejšie svetové bedekre a sociálne portály.
Dovidenia pri Dunaji, priatelia!
Vernisáž k výstave sa neuskutoční, avšak pripravuje sa sprievodný program ako komentované prehliadky s autorkou naživo v múzeu Danubiana.
rNUlife.sk / Lenka Krčmárová, PR