Nekonečné zdražovanie, inflácia, zastavená osobná aj nákladná doprava, extrémne ceny základných potravín, energií. To nie sú názvy kapitol v nejakej ekonomickej publikácii, ale možná slovenská realita v najbližších týždňoch či mesiacoch.
Vyzerá to na katastrofický scenár z nejakého sci-fi filmu, ale tak to naozaj môže už onedlho vyzerať. Slovenská ekonomika má v dobe covidovej problémov vyše hlavy a prognózy sú v tomto smere ešte horšie. Pritom indície o vážnych problémoch, ktoré Slovensko čakajú naznačila nenápadná informácia, že Duslo Šaľa obmedzuje výrobu pre vysoké ceny energií na technické minimum. Keďže to nebol Slovnaft, Volkswagen alebo US Steel, čiže fabriky ktoré majú u Slovákov väčšie a zvučnejšie meno, tak tomu väčšina z nás nevenovala takmer žiadnu pozornosť. Napokon dnes majú problémy takmer všetky firmy u nás, väčšie či menšie.
Problém je ale v tom, že Duslo Šala je najväčším spotrebiteľom plynu na Slovensku, zároveň najväčším výrobcom hnojív a iných produktov, plus najväčším výrobcom močoviny AdBlue v Európe. Nuž a ceny strategických surovín vyleteli v posledných týždňoch do astronomických výšok. Veď kým začiatkom roka sa predpokladala cena ropy 45 dolárov za barel a vývozná cena plynu okolo 200 dolárov za tisíc metrov kubických, v októbri to už bolo 84 a 1123 dolárov. Čo je extrémny a šialený nárast.
“Keby sme išli na plný výkon, generovali by sme stratu desiatok miliónov mesačne,” zdôvodnil obmedzenie výroby šéf spoločnosti Duslo Šala Petr Bláha. Podnik dokonca uvažuje, že výrobu úplne zastaví. Paradoxne by tak prišlo k situácii, že kým vo Veľkej Británii nemajú na čerpacích staniciach pohonné hmoty pre nedostatok vodičov cisterien, na Slovensku a v Európe by autá nejazdili pre nedostatok prísady AdBlue do moderných naftových motorov. „Keď tieto roztoky na trhu nebudú, znamená to, že všetky motory kategórie od Euro 5 vyššie, ktoré musia AdBlue kupovať, tak veľmi pravdepodobne budú odstavené,“ povedal Bláha. Pritom upozornil, že nejde iba o osobné autá, ale aj o nákladné vozidlá, kamióny, dodávky alebo autobusy. O všetky druhy vozidiel s dieselovými, čiže naftovými motormi, ktoré rozvážajú tovar a ľudí po Slovensku.
O čo vlastne ide? AdBlue je kvapalné aditívum, ktoré sa používa pri úprave výfukových plynov naftových motorov, aby tie neprodukovali škodlivé emisie oxidu dusíka. Preto sa do výfukov sa vstrekuje močovina. Bez AdBlue vozidlá vôbec nenaštartujú a jazda s autom je nemožná. Bez AdBlue by sa totiž poškodil elektronický systém riadenia. Ale keďže Slováci sú od prírody schopní improvizovať určite by im niekto poradil, že možnosťou ako “vybabrať” s elektronikou je ju jednoducho vypnúť. Čo je ale poriadne komplikovaná záležitosť. Museli by ste totiž preprogramovať celý softvér. Auto by potom jazdilo aj bez AdBlue, ale riskujete poriadne mastnú pokutu. Vozidlo by totiž nespĺňalo emisné normy. Otázkou je, ako by pri kontrole chceli policajti takého “upravené” auto kontrolovať a zisťovať emisie… to by bolo možné iba na staniciach technickej kontroly.
Množina problémov je naozaj široká a veľká. Praktickým a každodenným problémom môže byť napríklad prenájom a kúpa vozidiel od požičovní a leasingových spoločností, ktoré majú v ponuke autá s dieselovým motorom na AdBlue. Ak nebude aditívum a autá nebudú jazdiť, ako to potom bude s plnením zmlúv a náhradnými vozidlami? Objem nádrže na AdBlue je v osobnom aute okolo 12 až 19 litrov, čo stačí približne na 15 až 20 tisíc kilometrov. To je asi rok. K likvidácii jedovatých oxidov dusíka treba zhruba 0,75 litra roztoku močoviny na tisíc kilometrov. Čo je pre majiteľov osobných áut asi pozitívna informácia, ale pri množstve týchto vozidiel na slovenských cestách sa už množstvo potrebného AdBlue pohybuje v stovkách hektolitrov. Nehovoriac o nákladnej či autobusovej doprave.
Iba dopravný podnik v Bratislave používa viac ako 400 autobusov s dieselovými motormi na AdBlue a zásoby má odhadom ešte tak na dva až tri týždne. Čo bude potom je vo hviezdach. „Máme núdzové zásoby. Prevádzku autobusov dokážeme udržať zhruba na dva týždne. Hľadáme preto nových dodávateľov,” vyjadril sa Martin Chlebovec z Dopravného podniku Bratislava. Napríklad spoločnosť Arriva zabezpečuje verejnú autobusovú dopravu s 1300 autobusmi a AdBlue potrebuje až 90 percent ich autobusov. “Vzniknutú situáciu na trhu citlivo vnímame. Nedostatok látky môže ovplyvniť prevádzku a obmedziť premávku verejnej hromadnej dopravy, čo bude mať prirodzene aj následný dopad na cestujúcich,“ povedala pre Pravdu hovorkyňa spoločnosti Arriva Petra Helecz.
Aj preto je odstavenie výroby v Duslo Šaľa tak veľkým problémom. Žiadna iná alternatíva totiž nie je a nik iný močovinu AdBlue v Európe nevyrába. Podľa Petra Bláhu sú ich odberateľmi najmä zahraničné spoločnosti, kým veľká časť domácich firiem sa v minulosti spoľahla na dodávky z Poľska, no tam výrobu pre vysoké ceny suroviny prerušili. “S výrobou hnojív je spojená aj výroba AdBlue a Duslo je najväčší výrobca v Európe. Druhý najväčší je v Nemecku a ten začal škrtiť výrobu Ad Blue. Tretí najväčší je v Poľsku a ten výrobu zastavil,” povedal minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).
Podľa ministra bude problémom dostatok prípravku v blízkej budúcnosti a nevylúčil, že ministerstvo hospodárstva zakáže vyvážať prípravok, ktorý redukuje u naftových motorov emisie oxidov dusíka. Podľa ministra nie je samostatná výroba prípravku ekonomicky udržateľná a preto je súčasťou výroby iných produktov zo zemného plynu. “Toto je problém, ktorý budeme mať čoskoro na stole,” dodal Sulík. Aj preto sa môže stať, že štát vývoz AdBlue do zahraničia úplne zakáže. Aj preto, aby si Duslo svoje zmluvné záväzky voči odberateľom plnilo aj naďalej.
rNUlife.sk / regiony.zoznam.sk, foto: Glob.sk/Peter Korček