Medzinárodný filmový festival Cinematik uvedie šesť filmov z aktuálneho portfólia spoločnosti Filmtopia. Slovenskú premiéru filmu KRÁSNE BYTOSTI osobne podporí významný predstaviteľ severskej kinematografie, islandský režisér Guðmundur Arnar Guðmundsson. V premiére sú na programe aj snímky PODOZRIVÁ, UTAMA a novinka slovenského režiséra Tomáša Krupu, krátky film ako súčasť väčšieho dokumentárneho celku MUSÍME PREŽIŤ: FUKUŠIMA!. Návštevníci/návštevníčky festivalu si môžu pozrieť aj oceňované filmy MURÉNA a NA CESTE. Sedemnásty ročník Cinematiku sa uskutoční od 13. do 18. septembra 2022 v Piešťanoch.
„Filmtopia tradične spolupracuje s dramaturgiou Cinematiku, ktorá rok čo rok zaraďuje do programu filmy našej spoločnosti. Tohto roku je to až šesť filmov a špeciálnu radosť máme z osobnej návštevy vynikajúceho režiséra Guðmundura Arnara Guðmundssona, ktorý uvedie slovenskú premiéru svojho filmu Krásne bytosti. Ten do našich kín prinesieme 22. septembra,“ povedala riaditeľka filmovej distribučnej spoločnosti Filmtopia Silvia Učňová Kapustová.
- NA CESTE/JADDE KHAKI
r.: Panah Panahi, IR, 2022, (13. 9. o 20.30 hod., Bažant Kinematograf)
- MUSÍME PREŽIŤ: FUKUŠIMA!
r.: Tomáš Krupa, SK, 2022, (14. 9. o 19.00 hod., Elektrárňa)
- PODOZRIVÁ/HEOJIL KYOLSHIM
r.: Park Chan-wook, Južná Kórea, 2022, (16. 9. o 20.00 hod., Dom umenia)
- KRÁSNE BYTOSTI/BERDREYMI
r.: Guðmundur Arnar Guðmundsson, IS-DK-SE-NL-ČR, 2022, (17. 9. o 17.00 hod., Dom umenia)
- MURÉNA/MURINA
r.: Antoneta Alamat Kusijanović, HR-BR-US-SI, 2022, (17. 9. o 20.30 hod., Bažant Kinematograf)
- UTAMA/UTAMA
r.: Alejandro Loayza Grisi, Bolívia-Uruguay-FR, 2022, (18. 9. o 14.00 hod., Dom umenia)
Druhá snímka Guðmundura Arnara Guðmundssona KRÁSNE BYTOSTI rozpráva s poetickým citom a surovosťou o vzťahoch, ktoré môžu trvať večne a pomáhajú nás formovať v tých najdôležitejších chvíľach, o krutosti aj nehe, ktoré sa rodia na magickej hranici medzi detstvom a dospelosťou. Film sa bude v slovenských kinách hrávať od 22. septembra 2022.
6. októbra tohto roku vstúpi do slovenských kín film režiséra Parka Chan-wooka z Južnej Kórey PODOZRIVÁ, ktorý získal na festivale v Cannes cenu za najlepšiu réžiu. Nejasné úmrtie muža po páde v horách, tajuplná vdova a detektív, v ktorom sa pomaly prebúdzajú nechcené city. Dá sa v záujme lásky umlčať minulosť? Štýlová romanca plná tajuplných dejových zákutí uniká klasifikácii, keď juhokórejský virtuóz mysteriózneho thrilleru ukazuje jeden skvelý inscenačný nápad za druhým.
Pred desiatimi rokmi, v marci 2011, sa zrútili tri reaktory poškodené zemetrasením a cunami v jadrovej elektrárni v japonskej Fukušime. Všetci do dvadsať kilometrov od závodu boli evakuovaní, ale Naoto Matsumura sa rozhodol zostať, jediný z 80-tisíc ľudí. Projekt režiséra Tomáša Krupu MUSÍME PREŽIŤ/WE HAVE TO SURVIVE zahŕňa jeden celovečerný film obohatený o kolekciu samostatných vedľajších krátkych filmov. Dokumentárny projekt zvyšuje povedomie o súčasných a budúcich vplyvoch klimatických zmien na náš život prostredníctvom osobných príbehov ľudí, ktorí už žijú v postihnutých oblastiach. Krátky film z Fukušimy je prvým takým spin-offom, ktorý samostatne prezentuje a rozširuje univerzum projektu, ktorý vyvrcholí v roku 2025.
UTAMA - vytrvalé sucho postaví postarší pár kečuánskych indiánov pred zložitú dilemu: zostať v nehostinnej krajine, alebo odísť do mesta? Debutujúci režisér Alejandro Loayza Grisi sa v tomto víťaznom filme zo Sundance ukazuje ako zručný rozprávač, ktorý do úspornej drámy, do zabudnutého kúta sveta, vštepuje všeplatnú ľudskosť a nenásilne podáva správu o postupných dopadoch klimatickej zmeny.
Filmy MUSÍME PREŽIŤ a UTAMA vstúpia do slovenskej distribúcie naraz.
Dospievajúca Julija žije na skalnatom brehu mora a snaží sa vymaniť spod agresívnej ruky svojho dominantného otca. Na pohľad idylické prostredie Jadranu nemusí byť až také idylické. Film MURÉNA chorvátskej režisérky Antonety Alamat Kusijanović získal v Cannes, v sekcii Quinzaine des Réalisateurs, cenu Zlatá kamera za najlepší debut. Prímorskú atmosféru leta, v ktorej akoby hlavnú postavu hralo more samo, skvele sprostredkovala kameramanka Hélène Louvart, ako producent sa na snímke podieľal aj slávny Martin Scorsese.
Iránske roadmovie NA CESTE je príbehom jednej rodiny, ktorá sa meniacou sa krajinou presúva za niečím, o čom sa dá len tušiť. Komorný portrét rodinných vzťahov spája humor, naliehavosť, nevtieravú tragiku a neobyčajne silné i uveriteľné charaktery. Ide o mimoriadny debut Panaha Panahiho, syna slávneho režiséra Jafara. Podtitul snímky, ktorá zaujala aj na festivale v Cannes, je myšlienka, ktorá je po celý čas prítomná „Rodinu a krajinu, kde sa narodíme, si nevyberáme...“. Film predstavuje to najlepšie zo súčasnej iránskej kinematografie.
rNUlife.sk / Zuzana Golianová, PR