V Kopřivniciach je nové múzeum nákladných áut Tatra i Slovenskej strely

Vyše 120-ročnú históriu výroby nákladných vozidiel Tatra možno spoznať v novej múzejnej expozícii v Kopřivniciach. Od vlaňajšieho novembra je múzeum v rekonštruovanej budove bývalej zlievarni zo začiatku 20. storočia. Už vonkajším vzhľadom púta pozornosť nielen fanúšikov automobilov tejto značky. Dôkazom je skutočnosť, že múzeum získalo prvú cenu v kategórii Múzejný úspech roka v tohtoročnej Národnej súťaži múzeí Gloria musaealis, ktorú organizuje Asociácia múzeí a galérií Českej republiky.    

Tatra prezentuje v bývalom industriálnom priestore významný automobilový priemysel ako dedičstvo Českej republiky. Zatiaľ čo iní výrobcovia ťažkých nákladných vozidiel pochádzajúcich z jej historického územia už neexistujú alebo ich pohltili úspešnejší, táto značka ako jediná pokračuje v českej dizajnérskej škole vo svojom segmente a je synonymom množstva priekopníckych dizajnových riešení. Zároveň platí, že Tatra je najstarší výrobca nákladných automobilov v strednej Európe a druhý najstarší na svete.

Návštevník múzea od prvého nákladného auta z roku 1898 spoznáva ďalšie vozidlá rozdelené do 14 tematických celkov, chronologicky aj podľa zamerania. Medzi nimi je hasičské auto z roku 1910, ktoré na Svetovej výstave v argentínskom Buenos Aires získalo cenu za dizajn. Z viacerých malých úžitkových vozidiel je kultúrnou pamiatkou Tatra 72, ktorých 80 kusov dodal výrobca Ministerstvu obrany ČR v roku 1935, používala ich Rommelova armáda a na tomto vozidle americkí vojaci prišli na konci druhej svetovej vojny v máji 1945 do Plzne.

Sú tam aj legendárne nákladné vozidlá Tatra 138, Trambus T 813 a T 815. Nákladné auto Tatra 111 vyrábané vyše 16 rokov (do roku 1962) sa výborne uplatnilo v stavebníctve nielen doma. O jeho popularite svedčí skutočnosť, že vďační zákazníci mu postavili pamätník ako jedinému nákladnému vozidlu na svete, bolo to v sovietskom Magadane. Nechýba Tatra 805, ktorou slávna česká cestovateľská dvojica Hanzelka a Zikmund obišla svet.

Nákladné vozidlá Tatra sa vyvážali do 53 krajín na piatich kontinentoch. Expozíciu dopĺňajú podvozky, unikátny kľukový hriadeľ a vo vitrínach zmenšené modely áut, ocenenia pretekárov, mapy, suveníry, dobové časopisecké a iné dokumenty. Jadro vystavených áut tvorí zbierka Tatra Trucks zberateľa Jiřího Hlacha, ktorú Tatra získala v roku 2015. Dátum otvorenia múzea 17. 11. 2021 bol na počesť prvého výročia Hlachovho úmrtia.

Vedľa múzea je nový presklený špeciálny pavilón pre národnú kultúrnu pamiatku Slovenská strela. Tento legendárny štvornápravový motorový vlakový vozeň v roku 1936 vyrobila kopřivnická Tatra v dvoch kusoch. Ako motorový vlak Tatra T 68 jazdil od 13. 7. 1936 medzi Bratislavou a Prahou. S jednou zastávkou v Brne prepravoval cestujúcich za 4 hodiny a 51 minút. V roku 1937 sa jazdná doba skrátila na neuveriteľné 4:18 hodiny.

„Tento čas bol prekonaný až o 70 rokov, keď vlak Pendolino túto vyše 400 km trať zvládol za 3 hodiny a 47 minút. Slovenská strela v testoch dosahovala rýchlosť 148 km/ h, povolená bola 130 km/h. Mala aerodynamický tvar, unikátny prenos sily z pohonnej jednotky a progresívny funkčný interiér pre pohodu cestujúcich, ktorí mali na toalete teplú a studenú vodu, vozeň mal bojler na 220 Voltov. Horšie priestorové podmienky mal štvorčlenný personál. Kuchár a vrchný čašník boli zo spoločnosti, ktorá obsluhovala Orient expres,“ hovorí sprievodca jedinou zachovanou Slovenskou strelou Jiří Baudyš.

Vlak Tatra T 68 jazdil na svojej trase aj po druhej svetovej vojne. Počas trvania Norimberského procesu s vojnovými zločincami vozil ľudí a dokumenty na súdne procesy do Norimbergu. Koncom 40. rokov boli vozne ako vládna záloha. Prvý bol vyradený v roku 1953 a po požiari ho zlikvidovali. Druhý vyradili z prevádzky v roku 1960 a dali do múzea Tatra Kopřivnice. „Pred múzeom bol vystavený do roku 2018 v zlom stave. Preto sa uskutočnila jeho rekonštrukcia v rokoch 2019 až 2021 za vyše 118 miliónov korún aj so stavbou pavilónu,“ dodal Jiří Baudyš. Červený vlak svietiaci novotou si verejnosť môže pozrieť aj vo vnútri. Bol to prvý miestenkový vlak v Československu, prepravoval 40 fajčiarov a 32 nefajčiarov. 

rNUlife.sk / PAVOL ERDZIAK / titl. foto: muzeumtatra.cz

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.