Ako premýšľa a nakupuje generácia Z v porovnaní s mileniálmi? Nachádza záľubu v kombinácii on/offline nakupovania a inšpiruje sa na sieťach

Rastie do produktívneho veku a čoskoro prevezme štafetu od mileniálov. Generácia Z chce nakupovať od značiek, ktoré vyznávajú rovnaké hodnoty. Trendy, rýchla móda a zľavy sú však kľúčové faktory, ktoré vo finále ovplyvnia ich nákup módnych kúskov.

Ženy z generácie Z chcú mať pred nákupom maximum informácií, častejšie ako mileniálky ich zaujímajú zákaznícke recenzie, informácie o zľavách alebo o vrátení produktu. Štvrtinu generácie Z presvedčí o nákupe inšpirácia poslednými trendmi. To vyplynulo z prieskumu platformy na objavovanie módy GLAMI Fashion(Re)search, realizovaného v spolupráci s agentúrou NMS Market Research.

Mileniáli zaplatia za módu viac, generácia Z búra rodové stereotypy

Generácia Z ešte len do ekonomicky aktívneho veku vstupuje, v súčasnej dobe tak mileniáli logicky míňajú za módu viac. Takmer polovica žien z generácie mileniálov minie priemerne počas troch mesiacov viac ako 125 eur. U mužov to bola tretina.

V generácii Z sa potom čísla vyrovnávajú a 35 % oboch pohlaví potvrdilo, že na módu vynaložili sumu vyššiu ako 125 eur.

Ženy a dievčatá z generácie Z nachádzajú obľubu v kombinácii online a offline

Ženy vo veku 18 - 24 rokov nakupujú módu online pravidelne, 23 % z nich aspoň raz mesačne a 14 % dokonca častejšie. Dáta GLAMI ďalej ukazujú, že viac ako 80 % generácie Z i mileniálov dáva prednosť kombinácii online nakupovania s návštevou kamenných obchodov.      Necelá polovica žien z generácie Z si tak tovar najskôr prezrie na internete a následne ho ide vyskúšať a zakúpiť do obchodu. Oproti tomu 58 % mužov rovnakého veku nakupuje hneď online.

“Mileniáli oboch pohlaví šetria svoj čas – polovica z nich objavuje aj nakupuje online. Obe generácie sa zhodnú na tom, že kľúčové kritériá pre nákup sú kvalita, dostatočné informácie a špeciálne ponuky,“ hovorí Eliška Hynková, brand manažérka GLAMI.

Inšpiráciou sú siete, módne weby a odporúčania influencerov

Generácia Z hľadá okrem produktov aj inšpiráciu a novinky – 41 % žien navštevuje vo svojom mobile módne weby alebo aplikácie, aby videli novinky a trendy. Sedem z desiatich potom považuje Instagram a TikTok za nekonečnú studnicu nápadov. U mileniálok sú to iba štyri. Muža z generácie Z nájdete zo 74 % na YouTube, jeho starších kolegov potom pri televízii. Dvakrát viac príslušníkov generácie Z navštívi web po zmienke influencera a 15 % tu rovno nakúpi.

Čo nakupujú? Ich srdce bije pre sociálnu spravodlivosť a udržateľnosť

Zaujímavým paradoxom generácie Z je, že vo viac ako polovici prípadov chcú nakupovať v súlade so svojimi hodnotami – etikou, kvalitou a klimatickou udržateľnosťou. Často však z dôvodu obmedzených financií zvolia rýchlu módu, ktorá im umožní za rovnakú čiastku získať viac kusov oblečenia. Tiež na sieťach sú prevažne atakovaní ponukou veľkých módnych značiek. S rastúcimi zárobkami to však môže byť práve šetrnosť, štýl a sociálna spravodlivosť, čo otvorí peňaženky najmladšej generácie. Závery medzigeneračného prieskumu GLAMI sú jednoznačné: „Malé zmeny, ktoré preukazujú integritu a porozumenie mladej generácii, budú mať veľký vplyv na nadviazanie kontaktu s týmito spotrebiteľmi a na vaše predajné výsledky,” doplnila Eliška Hynková, brand manažérka GLAMI. Kompletný report vo formát PDF nájdete na tomto odkaze.

O reporte

Report o generácii Z čerpá prevažne z kvantitatívneho výskumu v spolupráci s agentúrou NMS Market Research. Zber dát prebehol v máji 2022 metódou CAWI na reprezentatívnej vzorke populácie ČR (1635 respondentov), ktorá nakupuje módu online. Dopĺňa ho Fashion (Re)search, dlhodobý výskumný projekt GLAMI o stave módnej e-commerce, založený na kontinuálnom zbere dať od viac ako 3 000 respondentov. Hlavným cieľom je lepšie porozumenie dynamiky trhu módnej e-commerce.

O GLAMI: GLAMI založila v roku 2013 v Českej republike dvojica Tomáš Hodboď a Michal Jirák ako vyhľadávač módy. Už v roku 2016 expandovali na Slovensko. Každý deň GLAMI spája tisíce nakupujúcich so značkami a e-shopmi na jednom mieste. Vďaka smart kategorizácii produktov a výberu módy šitej na mieru každého jednotlivca GLAMI zjednodušuje objavovanie a nakupovanie módy. Dnes zákazník v katalógu GLAMI.sk nájde takmer 2 milióny produktov od viac než 15-tisíc značiek. GLAMI a Stileo patrí do skupiny GLAMI.group a pôsobí už v 14 krajinách sveta.

O GLAMI Ventures: Spoločnosť je lídrom vo využívaní umelej inteligencie pri nákupoch módy a v roku 2022 založila kapitálový fond GLAMI Ventures s cieľom rozvíjať oblasť umelej inteligencie v e-commerce, podporiť projekty, ktoré uľahčujú výber a nákup produktov v online shoppingu alebo projekty zaoberajúce sa cirkulárnou ekonomikou.

rNUlife.sk / Redakciu informovala Mária Danišová, DYNAMIC RELATIONS

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.