Inflácia vplýva na peniaze takmer 76 % mladých Slovákov

Rekordná vyše 15-percentná inflácia vplýva na osobné financie takmer 76 % mladých Slovákov. Ich investičná gramotnosť je slabá. V utorok o tom pri príležitosti Globálneho týždňa peňazí informovala analytička finančnej a investičnej skupiny Wood & Company Eva Sadovská.

Doplnila, že obava z pomalého rastu platov sa týkala 44 % opýtaných a rastúce úroky na pôžičkách trápia 34 % mladých. Pre rastúce ceny muselo siahnuť na svoju finančnú rezervu 39 % mladých mileniálov. Finančnú rezervu nemá 16,3 % opýtaných.

Na otázku, čo by si Slováci vo veku 18 až 26 rokov museli odoprieť, aby sa vošli do rodinného, respektíve osobného rozpočtu, bolo najčastejšou odpoveďou jedlo v reštaurácii s podielom 40,4 %. Nasledovali nové oblečenie (35,5 %), dovolenka (33,3 %) či nové vybavenie do domácnosti (31,2 %), uviedla spoločnosť.

Presne 61 % Slovákov vo veku 18 až 26 rokov uviedlo, že ich čistý mesačný príjem je do 400 eur, vyčíslila firma. Na druhej strane, príjem od 401 eur do 1200 eur uviedlo spolu takmer 37 % mladých.

Výška príjmov podľa slov spoločnosti súvisí s tým, že ide zväčša o študentov. Vyplynulo to z najaktuálnejšieho prieskumu Indexu investičnej gramotnosti, ktorý na Slovensku uskutočnila investičná platforma Portu s výskumnou agentúrou Ipsos v závere roka.

GMW2023 8 4

Aktuálne (20. – 26. marec 2023) po celom svete prebieha Global Money Weekt.j. Globálny týždeň peňazí. Cieľom každoročnej kampane je zvyšovanie povedomia o dôležitosti finančnej uvedomelosti mladých ľudí. Práve nadobúdanie vedomostí, zručností a postojov je predpokladom pre správne finančné rozhodnutia a dosiahnutie finančného blahobytu. V aktuálnej analýze sa preto Eva Sadovská, analytička WOOD & Company, pozrela na to, aké vedomosti a sebavedomie v oblasti investovania majú mladí Slováci a Slovenky, ako sú na tom v porovnaní s mladými Čechmi, ale aj na to, ako rekordná inflácia ovplyvnila ich osobné financie. Analýza vychádza z dát Indexu investičnej gramotnosti (IIG) investičnej platformy Portu zo záveru roka 2022.

Index sleduje úroveň investičnej gramotnosti na Slovensku a zostavený je na základe dotazníkového prieskumu, uviedla Portu. Otázky sú testované na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie, používateľov internetu od 18 do 65 rokov, počet respondentov bol 1050 a termín zberu dát bol november. Východisková hodnota indexu bola pri prvom meraní predminulý november nastavená pre SR na 100 bodov.

Na základe Indexu investičnej gramotnosti si v otázkach investovania verí 51,1 % respondentov vo veku 18 až 26 rokov, čo je viac oproti údaju za celú populáciu SR od 18 do 65 rokov na úrovni 39,4 %. Na druhej strane, práve táto veková kategória vo väčšej miere nepozná správne odpovede na otázky týkajúce sa investovania a v indexe dosahuje podpriemernú úroveň 97,1 bodu, v porovnaní s indexom za SR na úrovni 100,6 bodu. Záujem mladých o investovanie na Slovensku však rastie.

Najväčší nedostatok znalostí má podľa spoločnosti mladá generácia Slovákov v piatich hlavných oblastiach, vyplynulo z Indexu investičnej gramotnosti. Nepoznajú rozdiel medzi investovaním a sporením, pomerne často si neuvedomujú, že výnosy pri investovaní nie sú zaručené, majú mylné očakávanie, že ak v minulosti výnosy rástli, bude to tak aj naďalej, majú problémy s počítaním percent a majú nedostatky v téme zloženého úročenia.

Kým mladí Česi si v investičnej gramotnosti oproti predminulému roku polepšili, Slováci v tomto veku dosiahli medziročne slabšiu úroveň indexu, uzavrela firma.

rNUlife.sk / teraz

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.