Až stovka veteránov v rámci štyroch etáp prejde z Košíc až do Bratislavy. Takto tento rok vyzerá trasa pretekov 500 km Slovenských.
Legendárne rýchlostné preteky 500 km Slovenských sa jazdili v rokoch 1937 a 1938 na okruhu Bratislava – Malacky – Baba – Pezinok – Bratislava. Aby jazdci naozaj odjazdili 500 kilometrov, absolvovali účastníci tento okruh celkovo päť krát. Preteky sa na niekoľko ročníkov stali súčasťou 1000 míľ československých, no neskôr sa opäť obnovili ako samostatné podujatie.
Aktuálny 37. ročník prinesie množstvo noviniek a znova sa predstaví vo svojej plnej kráse. Od 29. mája do 2. júna si tak budú môcť priaznivci dobovej atmosféry a krásnych veteránov užiť magické momenty plné zápolenia, ale aj spolupatričnosti.
Z Košíc až do Bratislavy
Naprieč Slovenskom, z Košíc do Bratislavy, prejde v rámci tohto ročníka pretekov spolu až 100 veteránov, medzi nimi napríklad aj Tatra 87, Horch 951A Pullman, Walter P3 Suppersport, Lancia Delta 20/30 a mnoho ďalších automobilov, ktoré sa pustia do nekompromisného súboja o víťazstvo.
Etapy pretekov
- etapa štartuje 30. mája z Hlavnej ulice v Košiciach do oblasti Tokaja. Po návrate automobilov do Košíc budú k dispozícii verejnosti v rámci prehliadky. Ostať v centre sa určite oplatí, program obohatia preteky na šliapacích autíčkach 100 metrov košických a atmosféru umocnia populárni Backwards.
- etapa prevedie pretekárov 31. mája stredom Slovenska, cez Betliar, Kráľovú hoľu, Vígľaš a v jej závere ich privítajú Donovaly.
Cieľom 3. etapy bude 1. júna dostať sa cez Bojnice, Oponice a Trnavu do hlavného mesta na Hviezdoslavovo námestie.
V záverečnej etape 2. júna všetci absolvujú preteky do vrchu na Pezinskej Babe. V tento deň si nadšenci historických automobilov na Hviezdoslavovom námestí vychutnajú verejnú prehliadku a všetci návštevníci môžu prísť povzbudiť nádejných pretekárov na preteky na šliapacích autíčkach 100 metrov bratislavských. Na záver podujatia sa predstaví kapela Bystrík banda.
Autá značky Škoda v sprievodnej flotile pretekov
Náročnosťou samotnej trasy pri všetkých 4 etapách si prejdú ako historické vozidlá, tak aj tie novodobé. Túto náročnú úlohu zvládne výberová flotila áut značky Škoda, ktorá bude počas celej doby pretekov kontrolovať prejazdnosť terénu a sprevádzať historické automobily. Okrem tejto dôležitej úlohy Škoda Auto Slovensko zapožičia auto na víkend aj rodine víťaza 100 metrov košických a bratislavských.
Prológ a špeciálne vypravený autovlak
Samotnému začiatku pretekov bude predchádzať prológ, 8 – vagónový, 320 metrov dlhý autovlak, ktorý bude doslova plný histórie. Ide totiž o európsky unikát prepravy historických automobilov na miesto štartu pretekov. Na otvorený autovlak sa navozí 76 historických automobilov a 29. mája o 9:35 hod. z bratislavskej Hlavnej stanice do Košíc ich železničná spoločnosť Slovenska prepraví spolu so 180 pretekármi a členmi organizačného tímu.
„Pri otázke prepravy historických vozidiel na miesto štartu ostávalo našou prioritou prepraviť autá bezpečne avšak s dôrazom na ekológiu,“ hovorí Šimon Hůlka a pokračuje vysvetlením ako to dosiahol. Vysvetľuje, že samotnému začiatku pretekov bude predchádzať prológ, 8 vagónový, 320 metrov dlhý autovlak, ktorý bude doslova plný histórie. Ide totiž o európsky unikát prepravy historických automobilov na miesto štartu pretekov. Na otvorený autovlak sa navozí 76 historických automobilov a 29.5.2023 o 9:35 hod z bratislavskej Hlavnej stanice do Košíc ich železničná spoločnosť Slovenska prepraví spolu so 180 pretekármi a členmi organizačného tímu.
Pri výbere dopravcu išlo o jednoznačnú voľbu. „Sme nesmierne hrdí, že práve Železničná spoločnosť Slovensko má tú česť byť súčasťou tejto výnimočnej cesty plnej histórie. Unikátne historické vozidlá spolu s pretekármi a členmi organizačného tímu prevezie náš autovlak bezpečne, spoľahlivo a najmä ekologicky,“ povedal Ján Lukáč, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky ZSSK. Design Veteran Car club sa tento rok spojil s Cassovia Classic, aby spoločne priniesli pretekársky zážitok vyššej úrovne a vrátili históriu späť na cesty. Preteky realizujeme pod záštitou medzinárodnej organizácie FIVA.
Z histórie pretekov
Legendárne rýchlostné preteky 500 KM SLOVENSKÝCH sa jazdili v rokoch 1937 a 1938 na okruhu Bratislava – Malacky – Baba – Pezinok – Bratislava. Aby jazdci naozaj odjazdili 500 kilometrov, absolvovali tento okruh celkovo päť krát. Po prvý raz pretek odštartoval 20. júna 1937 za mimoriadne zlého počasia. Na mokrej a ťažko zjazdnej trati došlo k niekoľkým nehodám a pádom v zákrutách na Pezinskej babe, no už o rok boli pretekári opäť na štarte pripravení zabojovať o prvenstvo.
Pretek 500KM SLOVENSKÝCH sa na niekoľko ročníkov stal súčasťou iného známeho preteku – 1000 míľ československých – ale obnovil sa ako samostatný pretek vo svojej plnej sláve.
dvcc.sk | designer veteran car club
Design Veteran Car Club | Bratislava | Facebook
rNUlife.sk / Mária Homolová, DESIGN VETERAN CAR CLUB