Svetoznáma česká rodinná firma PETROF čoskoro oslávi 160 ročnú výrobu akustických klavírov. Obchoduje na piatich kontinentoch a nástroje vyváža do takmer 70 krajín sveta. Od roku 1864 Petrofovci vyrobili viac ako 635 500 klavírov a pianín.
Sú najväčším výrobcom takýchto nástrojov v Európe a ich firma stále sídli na rovnakom mieste v Hradci Králové, kde z malej dielne sa postupne stal priestranný továrenský areál s viacerými prevádzkami. Naposledy v ňom pribudla moderná budova kultúrneho centra PETROF Gallery, ktorá získala ocenenie stavba roka Královohradeckého kraja 2018.
„Je to multifunkčná hala s akustickými panelmi kvôli lepšiemu priestorovému zvuku. Otvorili sme ju 4. decembra 2017. Organizujeme najmä komorné koncerty pre nadšenie z hudby, ale aj rôzne spoločenské podujatia. Súčasťou nového kultúrneho centra je kaviareň s balkónom a galériou výtvarného umenia, kde na výstavy máme poradie čakateľov,“ informuje Ivana Petrofová, ktorá zastupuje piatu generáciu Petrofovcov a so sestrou Zuzanou pokračujú v poctivej remeselnej rodinnej tradícii aj sa starajú o kultúrne dedičstvo.
Do konca júna má v galérii výstavu pestrofarebných akrylových malieb František Teichmann pod názvom Tajné zprávy. Nedávno v koncertnej sieni súťažili najlepší žiaci z 18-tich hudobných škôl celého kraja, mnohí si možno prvý raz zahrali na excelentnom majstrovskom klavíri. V kalendári tohtoročných koncertov je termín 11. 12. rezervovaný pre slovenského hudebníka Vaša Patejdla. Priestor PETROF Gallery spestrujú hudobné nástroje rôznych tvarov, veľkosti a farieb, i piano s autogramami účinkujúcich hudobníkov.
Oveľa viac výrobkov je v múzeu, ktoré si pripomína desiate výročie. Je venované zakladateľovi firmy Antonínovi Petrofovi a jeho manželke Márii Petrofovej. Antonín sa v troch viedenských podnikoch za päť rokov vyučil za staviteľa pián a po návrate otcovu stolársku dielňu pretvoril na výrobňu klavírov.
V roku 1864 postavil prvé grand piano PETROF, založil rovnomennú spoločnosť a položil základy výroby majstrovských hudobných nástrojov. Od cisára získal titul staviteľa klavírov v roku 1899 a stal sa výrobcom pre rakúsko-uhorský dvor. Výroba bola počas vojen prerušená, čo potvrdzuje história firmy a rodokmeň príbehov šiestich generácii až do roku 2019.
Návštevník sa dozvie aj o stavbe výrobkov a remeselnej zručnosti rôznych majstrov vo vývoji klávesových nástrojov, kde ručná práca predstavuje až 80 percent prevádzok. Okrem ukážok výrobkov Master Series, Standard Series a Style Collection sú vystavené jedinečné grand piana, vzpriamené klavíry, harmónie z rôznych období. Samohrajka z roku 1929 Pianola Petrof môže na zvitkoch zahrať vyše 40 pesničiek. Vrchol remesla predstavuje Majstrovská séria, v ktorej konštrukcia nástroja trvá deväť až 12 mesiacov. Špeciálna kolekcia predstavuje unikátne klavíre vyrobené pre zvláštne príležitosti, napríklad pri výročiach firmy alebo podľa priania zákazníkov.
Firemné portfólio je veľmi široké a získalo množstvo patentov, Zlatú medailu Grand Prix v Bruseli (1934), Zlatú medailu EXPO Brusel (1958), európsku pečať excelentnosti EEX (2007) a iné ocenenia. V roku 1948 bola továreň znárodnená. Majitelia sa za týždeň museli vysťahovať a mali zákaz prísť do továrne, ale časť rodiny ostala v Čechách. Zo svetovej súkromnej firmy sa stal Československý podnik na výrobu hudobných nástrojov najmä do ZSSR a iných socialistických krajín.
Od roku 1991 sa pokúšal Ján Petrov v rámci privatizácie získať majetok späť. Podarilo sa to na druhý pokus a privatizácia bola ukončená v roku 1998, no až v roku 2001 bola továreň opäť v rukách bývalých majiteľov. Štát uznal iba štyri percentá hodnoty pôvodnej firmy zvyšných 96 % museli Petrofovci odkúpiť. Výrobu obnovili s 12-timi zamestnancami, teraz ich majú vyše 200.
Vo firme ostali len najvernejší - Slávnu firmu Petrof zachránili sestry
Ivana si pamätá, za akých ťažkých okolností jej otec Jan Petrof získal firmu späť pre rodinu. „V reštitúciách nám nakoniec štát vrátil 4 percentá firmy, zvyšných 96 percent sme museli odkúpiť, na čo si otec požičal od bánk 250 miliónov korún,“ vysvetľuje.
Firma Petrof bola štyri generácie mužskou firmou, dnes ju vedú dve sestry – Zuzana Ceralová Petrofová (na foto) ako konateľka a prezidentka spoločnosti a jej mladšia sestra Ivana (foto pod textom) ako riaditeľka múzea Petrof.
Foto: Zuzana Ceralová Petrofová je konateľkou a riaditeľkou firmy Petrof. Foto - Petrof
Dlhy i lacná konkurencia v Ázií znamenala pre firmu ťažkú krízu. Vtedy sa prvýkrát v 140-ročnej histórii firmy postavila do jej čela žena – staršia dcéra Jána Petrofa - Zuzana Ceralová Petrofová, ktorá je dnes konateľkou a riaditeľkou firmy. Jej sestra Ivana Petrofová je riaditeľkou múzea Petrof, ktoré v areáli továrne otvorili v roku 2013. Obe sestry dostali firmu z najhoršieho.
„Nebolo to jednoduché. Vo firme bol skostnatelý systém a nie každý videl rád, že sa rodina vracia do vedenia. Keď v roku 2007 prišla ekonomická kríza, museli sme krátiť platy o polovicu, pracovať tu ostali naozaj iba ľudia, ktorí túto krásnu prácu dedia z pokolenia na pokolenie,“ spomína si Ivana.
„Neverili sme, že sa raz do firmy vrátime, mali sme tam ako rodina zákaz vstúpiť. Ako malá si pamätám, že mi po ceste do školy nadávali a vysmievali sa nám ako vlastizradcom. Ja som šla neskôr študovať obchod do zahraničia a moja sestra Zuzana ukončila v Hradci Králove farmáciu,“ hovorí Ivana Petrofová, mladšia zo sestrier Petrofových, ktoré firmu od roku 2004 vedú ako prvé ženy v dlhej histórii legendárnej firmy.
Foto -Ivana Petrofová, facebook Petrof Pianos - official
V Showroome, ktorý zdobí krištáľový luster, je vystavených niekoľko kúskov svetoznámych klavírov a pianín. Každý z nich sa vyrába najmenej rok, pri niektorých to trvá aj dva roky. „Viete, z koľkých kúskov sa jedno piano skladá?,“ pýta sa Gabriela Novotná a vopred vie, že málokto odpoveď pozná. „Je to sedem tisíc kúskov,“ hovorí pyšne. Predstavuje nám jeden model za druhým. Každý má originálny rodný list, väčšina vecí sa na klavíroch stále robí ručne. „Tie čierne majú až osem náterov a každý musíte nanášať krátko po vyschnutí toho predošlého,“ vysvetľuje, prečo sa tak lesknú piána v odtieňoch čiernej, mahagónovej, z dubu, z orecha či indickej jablone. Gabriela Novotná je nešťastná akurát z toho, že na nich pre ten vysoký lesk vidieť každú čiastočku prachu.
Showroom Petrof Gallery v Hradci Králové. Foto - Petrof Gallery
rNUlife.sk / Text a foto PAVOL ERDZIAK / doplnené a úprava: Daniel Mičuda