Ešte v septembri 2021 vznikla v Trnave trieda budúcnosti - Future Classroom Lab BESST. Modelovú triedu zriadila Súkromná základná škola BESST z viacerých dôvodov. V prvom rade slúži na vyučovanie žiakov podľa princípov Future Classroom Lab. V triede sa už vystriedali žiaci 5. ročníka, 4. ročníka a aktuálne sa v nej učia druháci.
Future Classroom Lab BESST tiež vznikla pre inšpiráciu a realizáciu školení pre učiteľov z celého Slovenska. Aktuálne v nej prebieha Inovačné vzdelávanie akreditované Ministerstvom školstva, ktoré je zamerané na aplikáciu princípov Triedy budúcnosti do vyučovania. Momentálne sa ho zúčastňuje 23 učiteľov a riaditeľov z Košíc, Žiliny, Čadce, Žitavian, Humenného a Trnavy.
„Od zriadenia modelovej triedy budúcnosti a jej zaradenia do medzinárodnej akreditovanej siete tried budúcnosti „FUTURE CLASSROOM LAB NETWORK OF INOVATIVE LEARNING LABS AND SPACES“ nás kontaktujú riaditelia a učitelia, nielen zo Slovenska, ale aj z Českej republiky. Zaujíma ich najmä koncept vyučovania v triede budúcnosti, možnosti zavedenia a spôsoby práce s digitálnymi technológiami, ale aj práca s flexibilnými priestormi,“ objasnila dôvody návštev Eva Polláková, riaditeľka Súkromnej základnej školy BESST a ambasádorka Future Classroom Lab pre Slovensko.
Priestor modelovej triedy BESST je rozdelený do viacerých učebných zón. Obsahuje tri kmeňové triedy pre žiakov jedného ročníka a spoločné priestory, ktoré slúžia na bádanie žiakov, kreatívnu tvorbu, prezentáciu a diskusiu. Ďalej tu nájdete priestor na relaxáciu, samostatnú tvorbu a prácu.
K triede budúcnosti patrí aj terasa, kde sa žiaci môžu učiť počas teplejších mesiacov
Priestory vznikli na základe modelovej Triedy budúcnosti v Bruseli, ktorá bola vytvorená organizáciou European Schoolnet. Táto organizácia spája 34 ministerstiev školstva a jej hlavným cieľom je prinášanie inovácií do vyučovacieho procesu v štátoch EÚ.
Princípy Triedy budúcnosti však nie sú iba o ideálnych priestoroch. Ide v nej tiež o využívanie digitálnych technológií a najmä o využívanie inovatívnych metód a foriem vedúcich k aktívnemu učeniu sa žiakov, kde je v centre procesu žiak. Práve žiak samostatne objavuje a nadobúda vedomosti. Učiteľ odchádza z pozície prezentátora do role sprievodcu žiakov. Dôležité je tiež rozvíjanie zručností a kompetencií pre 21. storočie.
„Naša modelová trieda budúcnosti je navrhnutá a upravená podľa potrieb našej školy. Vznikla dôsledným návrhom a venovaním sa aj najmenším detailom. Som rád, že sa tento projekt podaril zrealizovať. Škole prináša nové možnosti vo vzdelávaní. Zároveň pomáhame inšpirovať a vzdelávať aj ďalšie školy. Veríme, že (aj naša) trieda budúcnosti bude prispievať k úspešnej realizácii zmien spojených s kurikulárnou reformou, ktorá čaká všetky školy v roku 2026,“ vysvetlil Roman Hirner, konateľ zriaďovateľa školy BESST.
Future Classroom Lab BESST (Trieda budúcnosti) — BESST ZŠ
rNUlife.sk / Mgr. Eva Polláková, Riaditeľka Súkromnej základnej školy BESST