Cieľ EÚ v oblasti nulových emisií zostáva v nedohľadne, keďže autá vypúšťajú rovnaké úrovne CO2 ako pred 12 rokmi

Nová správa uvádza, že väčšina osobných automobilov v Európskej únii (EÚ) stále vypúšťa rovnaké množstvo oxidu uhličitého (CO2) ako pred 12 rokmi, upozornil v stredu Európsky dvor audítorov (EDA). Blok 27 štátov musí "zaradiť vyššiu rýchlosť", ak sa má jeho vozový park priblížiť k nulovým emisiám, uviedol v novej správe.

"K skutočnému a hmatateľnému zníženiu emisií CO2 z automobilov nedôjde, pokiaľ bude prevládať spaľovací motor, zároveň si však elektrifikácia vozového parku EÚ vyžaduje veľké úsilie," povedal Pietro Russo z EDA.

Reálne emisie z konvenčných automobilov, ktoré stále tvoria takmer tri štvrtiny registrácií nových vozidiel, sa podľa správy neznížili. Za posledné desaťročie tak zostali emisie dieselových áut na rovnakej úrovni, zatiaľ čo v prípade benzínových áut sa mierne znížili, a to o -4,6 %. Hmotnosť osobných vozidiel zároveň v rovnakom období vzrástla v priemere približne o 10 % a výkon motorov sa zvýšil v priemere o 25 %.

Autá stojace v kolóne uvoľňujú výfukové plyny, keď popri tom deti idú do školy vo Frankfurte v Nemecku, 27. februára 2023. Väčšina osobných áut v Európskej únii stále vypúšťa rovnaké množstvo CO2 ako pred 12 rokmi, varovala v stredu audítorská agentúra Európskej únie. 24, 2024. Európsky dvor audítorov uviedol, že 27-členný blok musí „zaradiť vyššiu rýchlosť“, aby sa priblížil k vozovému parku s nulovými emisiami, pričom kľúčovú úlohu zohrávajú elektrické vozidlá. (AP Photo/Michael Probst, File)

EÚ si predsavzala dosiahnuť cieľ nulových emisií pre nové osobné automobily do roku 2035. Podľa kontrolného orgánu Únie emisie CO2 z odvetvia dopravy za posledných 30 rokov neustále rástli. V roku 2021 doprava predstavovala 23 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ, pričom viac ako polovica z nich pripadala na osobné automobily.

„Len elektrické vozidlá (ktoré poskočili z 1 zo 100 nových registrácií áut v roku 2018 na takmer 1 zo 7 v roku 2022) prispeli k zníženiu priemerných emisií CO2 na cestách, ktoré sme zaznamenali v posledných rokoch,“ uvádza sa vo vyhlásení audítorov. Oxid uhličitý sa uvoľňuje pri spaľovaní fosílnych palív na pohon áut, lietadiel, domov a tovární. Keď plyn vstúpi do atmosféry, zachytáva teplo a prispieva k otepľovaniu klímy.

rNUlife.sk / teraz AP news

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.