Nová správa uvádza, že väčšina osobných automobilov v Európskej únii (EÚ) stále vypúšťa rovnaké množstvo oxidu uhličitého (CO2) ako pred 12 rokmi, upozornil v stredu Európsky dvor audítorov (EDA). Blok 27 štátov musí "zaradiť vyššiu rýchlosť", ak sa má jeho vozový park priblížiť k nulovým emisiám, uviedol v novej správe.
"K skutočnému a hmatateľnému zníženiu emisií CO2 z automobilov nedôjde, pokiaľ bude prevládať spaľovací motor, zároveň si však elektrifikácia vozového parku EÚ vyžaduje veľké úsilie," povedal Pietro Russo z EDA.
Reálne emisie z konvenčných automobilov, ktoré stále tvoria takmer tri štvrtiny registrácií nových vozidiel, sa podľa správy neznížili. Za posledné desaťročie tak zostali emisie dieselových áut na rovnakej úrovni, zatiaľ čo v prípade benzínových áut sa mierne znížili, a to o -4,6 %. Hmotnosť osobných vozidiel zároveň v rovnakom období vzrástla v priemere približne o 10 % a výkon motorov sa zvýšil v priemere o 25 %.
EÚ si predsavzala dosiahnuť cieľ nulových emisií pre nové osobné automobily do roku 2035. Podľa kontrolného orgánu Únie emisie CO2 z odvetvia dopravy za posledných 30 rokov neustále rástli. V roku 2021 doprava predstavovala 23 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ, pričom viac ako polovica z nich pripadala na osobné automobily.
„Len elektrické vozidlá (ktoré poskočili z 1 zo 100 nových registrácií áut v roku 2018 na takmer 1 zo 7 v roku 2022) prispeli k zníženiu priemerných emisií CO2 na cestách, ktoré sme zaznamenali v posledných rokoch,“ uvádza sa vo vyhlásení audítorov. Oxid uhličitý sa uvoľňuje pri spaľovaní fosílnych palív na pohon áut, lietadiel, domov a tovární. Keď plyn vstúpi do atmosféry, zachytáva teplo a prispieva k otepľovaniu klímy.
rNUlife.sk / teraz AP news