Šéf Ryanairu povedal, že dovolenkári budú toto leto čeliť vyšším cenám v dôsledku neskorého dodania nových lietadiel Boeing. Generálny riaditeľ Michael O'Leary uviedol, že oneskorené dodanie lietadiel obmedzí kapacitu pre cestujúcich. Povedal, že ceny leteniek Ryanairu môžu byť toto leto v dôsledku toho drahšie až o 10 %. Ryanair dúfa, že dostane nejakú kompenzáciu, ale zameriava sa hlavne na doručenie lietadiel, dodal O'Leary.
Povedal, že dodávka 57 Boeingov 737 Max 8200 bola splatná do marca, ale spoločnosť si myslí, že len 40-45 môže doraziť včas na letnú sezónu. Boeing čelí vyšetrovaniu od januárového incidentu, keď počas letu vybuchol kus trupu práve nového boeingu. Tento let spoločnosti Alaska Airline neviedol k vážnym zraneniam cestujúcich, no vynútil si núdzové pristátie.
V dôsledku toho, pán O'Leary povedal, že výrobca v USA ich „preliezol“ zo strany amerického regulátora, Federálneho úradu pre letectvo. Veľké obavy boli vyjadrené v súvislosti s kontrolou kvality nových lietadiel Boeing 737 Max 9, čo vyvolalo spomalenie rýchlosti výroby.
O'Leary povedal, že náklady ušetrené hedgingom na palive by znamenali, že zvýšenie cien leteckej prepravy Ryanairu nebude také prudké ako 17 % nárast zaznamenaný v roku 2023. Niektoré ďalšie letecké spoločnosti majú tiež kapacitné obmedzenia spôsobené nedostupnosťou lietadiel, dodal.
Problém s motormi Pratt & Whitney napríklad uzemnil niekoľko lietadiel Airbus používaných dopravcami ako Wizz Air. Pán O'Leary novinárom povedal, že toto leto bude v Európe „prostredie s vyšším cestovným“. Pôvodná predpoveď Ryanairu na rok do konca marca 2025 bola, že prepraví 205 miliónov pasažierov, oproti 183,5 milióna za posledných 12 mesiacov. V ústredí firmy v Dubline Michael O'Leary povedal: "S menším počtom lietadiel možno budeme musieť tých 205 miliónov znížiť na 200 miliónov cestujúcich."
„Ak by kapacita rástla, myslím si, že cestovné by klesalo,“ dodal. Lucy Coutts, investičná riaditeľka spoločnosti JM Finn pre program Today pre BBC povedala: „Samotný Boeing povedal, že toto leto bude k dispozícii o 9 000 miest menej kvôli meškaniam v spoločnosti. "Ryanair je nízkonákladový dopravca, a preto jeho 10% nárasty sú o niečo vyššie ako priemer 3-7%, ale je to preto, že prichádza z nízkej základne."
Pri diskusii o problémoch, ktoré zachvátili amerického výrobcu lietadiel Boeing, O'Leary opísal správu, ktorú v súčasnosti dostáva od firmy, ako „zmätok“. Šéf dopravcu opakovane podporil vrcholový manažment Boeingu, ale kritizoval štandardy kontroly kvality výrobcu lietadiel. Nemyslí si, že odvolanie šéfa programu 737 Max Eda Clarka bolo správnym krokom a tvrdil, že mať náhradu za pána Clarka a nového prezidenta pre kvalitu nedáva zmysel. Ryanair, povedal, chcel jednu zodpovednú osobu, ktorá by denne monitorovala situáciu, pričom predtým povedal, že ich produkty sú "skvelé lietadlá, len ich nevyrábajú načas a nedodávajú včas".
Hovorca Boeingu povedal: „Komunikujeme so zákazníkmi, že niektoré harmonogramy dodávok sa môžu zmeniť, pretože potrebujeme čas, aby sme sa uistili, že každé lietadlo, ktoré dodáme, je vysoko kvalitné a spĺňa všetky požiadavky zákazníkov a regulačných orgánov. Dodali, že "hlboko ľutujú dopad, ktorý to má na nášho váženého zákazníka Ryanair". "Pracujeme na riešení ich obáv a podnikáme kroky na komplexnom pláne na posilnenie kvality a výkonnosti dodávky 737."
rNUlife.sk / BBC