V rámci projektu Európske hlavné mesto kultúry vznikol v Trenčíne nový koncepčný dokument - Manuál reklamy a označovania prevádzok. Pre mesto bude nástrojom na boj s vizuálnym smogom.
Benefitovať však z neho môžu aj prevádzky. Jeho verejná prezentácia sa uskutoční v trenčianskej Hviezde na konci apríla, už teraz je k dispozícii na stiahnutie na www.trencin2026.sk/manualreklamy.
Verejný priestor ako kľúčová téma
Európske hlavné mesta kultúry Trenčín 2026 sa intenzívne venuje téme verejného priestoru. V rámci nej bola minulý rok v Trenčíne vytvorená pozícia mestského kurátora, ktorý má verejný priestor na starosti. Mesto sa začalo vzdelávať v medzinárodnom programe Cities in Placemaking, kde sa spolu s mestami ako Rotterdam, Helsinki, Wroclaw či Bergen učí vytvárať príjemné miesta, kde ľudia radi trávia čas.
Čo s reklamou a označeniami?
Náš pocit z verejného priestoru neovplyvňuje len kvalita chodníkov, funkčnosť osvetlenia či dostatok miest na príjemné posedenie. Verejný priestor často bojuje s vizuálnym smogom - zahltením reklamou, pútačmi a značkami. Ide o formu znečistenia, ktorá negatívne pôsobí na našu schopnosť koncentrácie a pocit pohody.
Reakcie ľudí na vizuálny smog sú však rôzne. „Môžeme si ho silno uvedomovať, vyrušuje nás a pôsobí na nás nepríjemne. Alebo reklamu prehliadame a často si nevšimneme ani dôležité označenia. To je kontraproduktívne pre prevádzky, ktoré do reklamy investujú financie, čas aj energiu,“ vysvetľuje Lívia Gažová, manažérka projektov architektúry a verejného priestoru v Trenčín 2026. Ako sa s tým vysporiadať? Môže byť mesto príjemné na pohľad a zároveň mať priestor pre označenia?
Návod pre prevádzky
V rámci projektu Európskeho hlavného mesta kultúry vznikol aj nový koncepčný dokument Manuál reklamy a označovania prevádzok. Bude slúžiť aj mestskému kurátorovi, ktorý má tiež na starosti zmierňovanie vizuálneho smogu. “Pre súkromný sektor ide o dokument s odporúčacím charakterom. Má potenciál byť užitočným pomocníkom, pretože obsahuje praktické a konkrétne návody ako zlepšiť vizuálnu prezentáciu prevádzok,” zdôrazňuje mestský kurátor Trenčína Omar Mirza.
Pôvodne manuál vznikol pre mestskú časť Brno-střed, vytvorila ho česká expertka na vizuálny smog a grafická dizajnérka Veronika Rút Fullerová. Tá v Trenčíne pripravila analýzu stavu verejného priestoru a plán jeho zlepšenia.
„Licenciu na dokument sme získali bezplatne od mestskej časti Brno-střed, za čo sme veľmi vďační. Manuál sme prispôsobili podmienkam v Trenčíne a pripravili ho v tíme Trenčín 2026 v spolupráci s Útvarom územného plánovania mesta Trenčín a Krajským pamiatkovým úradom,“ hovorí o vzniku dokumentu Gažová.
Príďte sa dozvedieť viac
Manuál reklamy a označovania prevádzok bude predstavený na verejnom podujatí v utorok 30. 4. 2024 o 17.30 hodine v Malej sále KKC Hviezda v Trenčíne. Majiteľky a majitelia prevádzok, odborná verejnosť a každý, koho téma verejného priestoru zaujíma, sa dozvedia o jeho obsahu a využití.
Súčasťou podujatia bude aj verejná diskusia a debata s odborníčkami na tému vizuálneho smogu. Z Čiech príde špecialistka na kultiváciu mestského verejného priestoru Veronika Rúth Fullerová a poslankyňa Prahy a špecialistka na verejný priestor Kristína Drápalová. Diskutovať tiež budú Kristína Šebejová, grafická dizajnérka a spoluzakladateľka iniciatívy Reč mesta a Anna Ulahelová, dizajnérka, ktorá sa venuje sa informačnému a user-experience dizajnu.
Viac informácií o podujatí nájdete tu: https://www.trencin2026.sk/manualreklamy
FB udalosť: https://tinyurl.com/33mbjmkh
rNUlife.sk / TS