Čínska automobilka BYD vykázala najslabší rast zisku od roku 2022

Čínsky výrobca elektrických áut BYD oznámil za 1. štvrťrok tohto roka rast zisku o viac než desatinu, tempo rastu je však najslabšie od roku 2022. V oblasti tržieb zasa firma zaostala za očakávaniami. Dôvodom je najmä celkové spomalenie dopytu po elektromobiloch, najmä však cenová vojna medzi automobilkami na čínskom trhu.

Spoločnosť v pondelok vo vyhlásení uviedla, že čistý zisk za prvý štvrťrok vzrástol o 10,6 % na 4,57 miliardy juanov (588,63 milióna eur). V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka to predstavuje rast o 10,6 %.

Je to najslabší rast od začiatku roka 2022. Na porovnanie, v poslednom štvrťroku 2023 rast zisku predstavoval takmer 19 % a už tento vývoj predstavoval prudké spomalenie. V 3. kvartáli sa totiž zisk zvýšil medziročne o viac než 82 % na rekordných 10,41 miliardy jüanov. Je za tým najmä pokles dopytu i "cenová vojna" medzi konkurenciou.

Tržby v 1. kvartáli dosiahli 124,94 miliardy jüanov, čo medziročne znamená zvýšenie o 3,9 %. Spoločnosť tak nesplnila očakávania analytikov, ktorí počítali s kvartálnymi tržbami vyše 132,50 miliardy jüanov. Výsledky výrazne ovplyvnila cenová vojna, ktorú na čínskom trhu, najväčšom automobilovom trhu sveta, odštartoval americký výrobca elektromobilov Tesla.

Objem predaja nových energetických vozidiel (NEV) spoločnosti BYD vzrástol v 1. štvrťroku medziročne o 13 % na 626.263. V poslednom kvartáli minulého roka rast dosiahol 22 %, keď firma predala 778.307 vozidiel.

Najväčší čínsky rival tak americkému gigantovi Tesle znova odovzdal titul najlepšieho svetového predajcu elektromobilov v prvom štvrťroku po tom, čo ho v rovnakom období vlani vyhral. S portfóliom značiek v rôznych cenových bodoch spoločnosť BYD zintenzívnila svoje úsilie posunúť sa na vyššiu úroveň a zároveň zdvojnásobila zľavy, aby súperila o opatrných a stále váhajúcich spotrebiteľov uprostred prudkého oživenia ekonomiky.

BYD najnovšie predstavil model U7, svoj tretí ultraluxusný model pod značkou Yangwang od štvrtka na autosalóne v Pekingu, kde prémiová značka BYD Denza tiež predstavila svoj prvý sedan. Tlak na predaj do segmentov vyššej kategórie prišiel spolu s dlhotrvajúcou a zintenzívnenou cenovou vojnou v Číne, ktorá prilákala viac ako 40 značiek a BYD od februára znížila ceny najnovších verzií svojej zostavy o 5 % až 20 % v porovnaní s predchádzajúcimi iteráciami.

V nedávnej výskumnej správe Goldman Sachs predpovedala nižší zisk z predaja nových elektromobilov v Číne v tomto roku v porovnaní s rokom 2023 a uviedla, že je možné, že ziskovosť odvetvia by mohla byť negatívna, ak dôjde k ďalšiemu znižovaniu cien. BYD sa zameriava na 20% skok v ročnom predaji v roku 2024 z rekordných predajov v minulom roku a je pod tlakom miestnych nováčikov na elektromobily, ktorí vo veľkom vsádzajú na čisto elektrickú budúcnosť.

V interakcii, o ktorej sa veľa hovorí, zakladateľ BYD Wang Chuanfu a Lei Jun zakladateľ Xiaomi otvorili navzájom svoje stánky na autosalóne v Pekingu. Lei, ktorý spôsobil online senzáciu uvedením prvého automobilu SU7 od výrobcu smartfónov, prisľúbil, že zintenzívni spoluprácu s BYD.

Čínska spoločnosť zároveň oznámila, že výdavky na výskum a vývoj dosiahli 10,61 miliardy jüanov. V medziročnom porovnaní ich tak zvýšila približne o 70 %. *(1 EUR = 7,7638 CNY)

rNUlife.sk / China's BYD shows effects of price war with weaker first-quarter earnings | Reuters

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.