Autonómne autá zvládajú 98 % situácií: Ako je to s bezpečnosťou na cestách?

Počítačové videnie a s tým súvisiace programovanie dokáže v autonómnych vozidlách pokryť 98 % možných situácií. Otázky o bezpečnosti však vzbudzuje rozhodovanie vozidiel v dvoch percentách nepredvídateľných prípadov. Uviedla to v utorok odborníčka na AI a strojové učenie Jemylia Raimbaultová na konferencii Asociácie AI (ASAI).

"Keď do našich každodenných životov integrujeme čoraz viac autonómnych vozidiel, je kľúčové vyvážiť vzrušenie z inovácie s realistickým pochopením ich schopností a obmedzení. Spôsob, akým sme ich naprogramovali pomocou umelej inteligencie (AI), pokrýva 98 % prípadov. Zostávajú nám však ešte dve percentá prípadov, ktoré nazývame 'okrajovými prípadmi' a ktoré sú skutočnou nočnou morou," uviedla odborníčka.

Ako príklad uviedla jazdu úzkou horskou cestou s nepredvídateľne ostrými zákrutami a potenciálnymi prekážkami, akými sú spadnuté skaly alebo divoká zver. Kým prototyp autonómneho auta môže excelovať v kontrolovaných testovacích prostrediach, skutočná výzva podľa odborníčky spočíva v prispôsobovaní sa týmto dynamickým podmienkam v realite.

Taktiež vysvetlila, že úroveň autonómnych vozidiel určujú normy SAE. V súčasnosti je známych päť štandardných úrovní, pričom prvé dve zahŕňajú prítomnosť vodiča a posledné dve sú riadené systémom. "Tieto normy boli definované v roku 2014, keď sme začali hovoriť o tom, že auto môže byť asistenčné. V roku 2021 sme tieto úrovne prepracovali, pretože sme zistili, že potrebujeme viac jasností a definícií, najmä čo sa týka úrovní tri a štyri, ktoré nás vedú k úplnej autonómii," dodala odborníčka.

Podotkla, že napriek marketingovým tvrdeniam autá v súčasnosti ešte nedosahujú úplnú autonómiu. "Keď sa pozriete na dnešné autá, napríklad Teslu, stále sme na druhej úrovni. Dokonca aj robotické taxíky, ktoré jazdia napríklad v USA, sú technicky stále na na druhej úrovni, teda nie plne autonómne," objasnila odborníčka s tým, že od minulého roka existuje aj pár áut na tretej úrovni, konkrétne značky Honda a Mercedes-Benz.

Technológia autonómnych áut sa každým rokom zlepšuje a aktuálne programy dokážu zvládnuť až 98 % situácií, ktoré nastávajú počas bežnej jazdy. To znamená, že autonómne vozidlá sú schopné efektívne reagovať na väčšinu dopravných podmienok, vrátane sledovania premávky, spracovania dopravných značiek, dodržiavania predpisov a predvídania správania ostatných účastníkov cestnej premávky.

Výzvy autonómnej jazdy

Napriek vysokému percentu zvládnuteľných situácií ostáva 2 % scenárov, ktoré môžu predstavovať vážne výzvy. Ide o neštandardné alebo nepredvídateľné situácie, ako sú napríklad náhle výpadky infraštruktúry, rýchle zmeny dopravných podmienok, nebezpečné správanie iných vodičov alebo extrémne poveternostné podmienky.

Aj keď sú autonómne systémy vybavené pokročilými senzormi, kamerami a radarom, tieto technológie nie sú bezchybné a niekedy môžu čeliť problémom so správnym rozpoznaním prekážok alebo správnym vyhodnotením situácie, napríklad pri ľudských nepredvídateľných reakciách.

Ako to ovplyvňuje cestnú bezpečnosť?

Programy autonómnych áut sú navrhnuté tak, aby jazdili s maximálnou bezpečnosťou, znižovali riziko nehôd spôsobených ľudskou chybou a reagovali rýchlejšie než ľudský vodič. Napriek tomu je bezpečnostná záruka na 98 % stále otázna, pretože aj tie 2 % zlyhaní môžu viesť k vážnym dopravným nehodám. Výzva pre inžinierov spočíva v zdokonalení systémov tak, aby zvládli aj tie najkomplexnejšie a najneočakávanejšie situácie.

Autonómne vozidlá budú musieť byť nasadené v podmienkach, kde neexistuje tolerancia pre chyby, čo znamená, že aj tých posledných 2 % musia byť vyriešené. Vývojári sa stále snažia riešiť otázky týkajúce sa etických rozhodnutí, ako autonómne autá reagujú v nebezpečných situáciách, kde je potrebné voliť medzi rôznymi výsledkami, pričom všetky môžu byť zlé.

Čo ďalej?

Pre plnú dôveru verejnosti a široké prijatie autonómnych vozidiel bude dôležité minimalizovať tých 2 % nezvládnutých situácií. Tento proces zahŕňa investície do výskumu, zdokonaľovanie technológií umelej inteligencie, ako aj testovanie v reálnych podmienkach. Bezpečnosť na cestách sa bude zlepšovať, ale cesta k úplnej autonómii zostáva plná výziev, ktoré si vyžadujú dôkladné riešenie.

Budúcnosť autonómnych áut vyzerá sľubne, ale zatiaľ zostávajú otázky, na ktoré technológie hľadajú odpoveď.

rNUlife.sk

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.