Finančná gramotnosť a jej výučba v školách rezonuje medzi Slovákmi, keďže až 48,7 % z nich verí, že už základné školy by mali pripravovať žiakov na finančne zodpovedné rozhodnutia. Prieskum inkasnej spoločnosti EOS KSI Slovensko, ktorý v máji 2024 vykonala agentúra AKO, odhalil túto širokú podporu vo vzorke 1000 dospelých respondentov.
Dôvodom na tento postoj je skutočnosť, že chýbajúce vzdelanie v oblasti financií často vedie k nesprávnym rozhodnutiam, ktoré môžu vyústiť až do zadlženia. Takmer tretina respondentov (31,4 %) tvrdí, že významnú úlohu by mali zohrávať aj finančné inštitúcie, ktoré by verejnosť vzdelávali o dôležitosti zodpovedného narábania s peniazmi. Približne štvrtina respondentov sa zároveň domnieva, že štát by mal prispieť k výchove v tejto oblasti, zatiaľ čo ďalších 25 % uvádza ako dôležitú platformu rodinu.
"Až 48,7 % za najúčinnejšiu prevenciu pred nezodpovedným správaním v podobe dlhovej pasce považuje výučbu finančnej gramotnosti na základných školách. V niektorých základných školách sa vyučuje, v niektorých menej alebo vôbec," priblížila spoločnosť a zároveň spresnila, že vzdelávanie v rámci finančnej gramotnosti by sa nemalo na základných školách podceňovať.
„Každý štvrtý respondent si myslí, že rodina by mala byť miestom, kde sa naučíme narábať s peniazmi. Samozrejme, záleží aj na tom, nakoľko sú rodičia sami finančne gramotní,“ zdôraznil Peter Dvornák, riaditeľ spoločnosti EOS KSI Slovensko.
Podľa prieskumu najviac riešení a preventívnych opatrení voči dlhom navrhovali mladší a vzdelaní muži s vyššími príjmami, zatiaľ čo menej riešení vnímali ženy, starší respondenti a ľudia s nižšími príjmami. Tento výskum jasne ukazuje, že existuje veľká podpora pre finančné vzdelávanie už od raného veku, čo by mohlo pomôcť mnohým predísť nástrahám dlhovej pasce a zvýšiť finančnú zodpovednosť v celej spoločnosti.
rNUlife.sk