Január je mesiacom výpredajov. Po vianočných sviatkoch väčšina značiek ponúka tovar s výraznejšími zľavami. Ide najmä o obchody s oblečením a obuvou. Mnohí Slováci a Slovenky však často podľahnú nízkej sume na cenovke a nakúpia aj to, čo reálne nepotrebujú. Eva Sadovská, analytička WOOD & Company sa pozrela na to, ako povianočné výpredaje na Slovensku vyzerajú, ktoré tovary nakupujeme v januári lacnejšie ako v decembri, ale i na to, ako sa dajú výpredaje zvládnuť s rozumom a udržateľne.
V analýze sa dozviete:
- Ktorí spotrebitelia vyhľadávajú výpredaje najviac?
- Ktoré tovary nakupujeme v januári lacnejšie ako v decembri?
- Ako sa dajú zvládnuť výpredaje s rozumom a udržateľne?
Väčšina obchodov a značiek po predvianočnom nákupnom zhone ponúka v januári zľavy na úrovni aj niekoľkých desiatok percent. A hoci tieto výpredaje majú prívlastky „januárové“ či „novoročné“, často sa začínajú na konci decembra a končia v polovici februára.
Na zľavy čakajú napríklad spotrebitelia, ktorí si pod vianočným stromčekom našli hotovosť alebo darčekovú poukážku. Mnohí nakupujúci ale čakajú na zľavy preto, aby si mohli nakúpiť výhodnejšie. Pomerne často sa však necháme zlákať nízkou sumou (v duchu „no nekúp to“) až natoľko, že nakúpime aj to, o čo nemáme záujem.
Januárové výpredaje sa týkajú najmä oblečenia a obuvi
Novoročné výpredaje sa týkajú predovšetkým obchodov a značiek, ktoré ponúkajú odevy a obuv. Potvrdzujú to aj údaje Eurostatu (dlhodobý priemer za viac ako 10 rokov), podľa ktorých práve oblečenie a topánky zaznamenávajú každoročne v úvode roka najvýraznejší medzimesačný pokles cien.
Avšak štatistické údaje ukazujú, že ceny tovarov komplexne neklesajú o desiatky percent, ako to zvykne byť uvádzané v marketingových kampaniach. Dôvodom je fakt, že zľavy sa väčšinou vzťahujú iba na vybranú časť sortimentu, napríklad na dopredaj zimnej kolekcie, vianočných doplnkov, a pod. Na prilákanie zákazníkov sa zároveň zvykne uvádzať maximálna hodnota zľavy, ktorá sa ale reálne vzťahuje iba na časť ponuky vo výpredaji.
Tak či tak platí, že v januári oproti decembru klesajú ceny odevov v priemere o – 1,3 %, v prípade obuvi o – 2,1 %. A to jev rámci položiek spotrebného koša jednoznačne a každoročne najvýraznejší medzimesačný cenový pokles. Výraznejšie zľavy každý rok zaznamenáva dámska obuv. V prípade odevov nezohráva rolu, či ide o produkty určené pre dámy, pánov alebo deti a pokles cien je porovnateľný. Výpredaje sa ale týkajú aj vianočného sortimentu, športového vybavenia či elektroniky a spotrebičov.
Zľavy zaberajú v kritických časoch. Pozor však na bezhlavé nákupy!
Vlani priemerná miera inflácie neprekročila na Slovensku úroveň 3 %. Slováci a Slovenky zároveň zaznamenali reálny rast platov. Avšak predchádzajúce dva roky 2022 a 2023 s rekordne vysokým (dvojciferným) tempom zdražovania a zároveň reálnym poklesom miezd nemožno „vymazať“. Toto všetko pochopiteľne malo a má dopad aj na nákupné správanie Slovákov. Mnohí v snahe ušetriť tak vyhľadávajú práve výpredaje a zľavy.
Napriek tomu by sme nemali výpredajom úplne podľahnúť. Nízke cenovky na tovaroch nás môžu totiž natoľko zlákať, že nakúpime aj to, čo nepotrebujeme. A ak dokonca vo väčšom množstve, v našich peňaženkách to môže urobiť nežiadúci a pomerne veľký prievan. Je v poriadku kúpiť si zľavnený tovar, po ktorom túžime, ale ktorý sme si pred zľavou nemohli dovoliť kúpiť. Výpredaje tak môžeme využiť na nákup kvalitnejších výrobkov, avšak za menej peňazí. Aj pri výpredajoch platí, že „radšej kvalita ako kvantita“.
Dobrá rada: Pri kúpe tovaru vo výpredaji je užitočné poznať „vývoj jeho ceny“, čiže mať prehľad o tom, ako sa cena daného tovaru vyvíjala aspoň niekoľko mesiacov. Na základe toho vieme lepšie vyhodnotiť, či je deklarovaná zľava pre nás naozaj výhodná a nejde len o marketingový ťah. Grafy s vývojom cien možno nájsť na stránkach viacerých známych internetových portálov, ktoré porovnávajú ceny tovarov. V obchode sa vždy presvedčme, či zľava uvedená vo výklade sa vzťahuje aj na nami zakúpený tovar, aby sme potom nezostali nemilo prekvapení pri platbe.
Slováci chcú čoraz častejšie nakupovať udržateľne
V posledných rokoch sa s nakupovaním skloňuje pojem udržateľnosti. Podľa Európskeho spotrebiteľského platobného reportu spoločnosti Intrum (z roku 2022), Slováci a Slovenky túžia utrácať udržateľným a sociálne uvedomelým spôsobom. Avšak už spomínaná vysoká inflácia v krajine ovplyvňuje správanie spotrebiteľov aj v týchto ambíciách. Podľa reportu by totiž až 63 % opýtaných Slovákov chcelo nakupovať viac udržateľných tovarov a služieb, ale rastúce životné náklady im to sťažujú.
Čo je to uvedomelá spotreba?
Ak chceme žiť udržateľne, nemôžeme sa vyhnúť skúmaniu vlastnej spotreby a nákupného správania. Uvedomelá spotreba tak znamená najmä selektívnejšie nakupovanie a sledovanie ekologických a sociálnych podmienok, v ktorých sa výrobky vyrábajú.
Ako môžeme nakupovať, nielen počas výpredajov, uvedomelo a udržateľne?
V prvom rade by sme mali nakupovať iba to, čo naozaj potrebujeme av duchu „radšej kvalita ako kvantita“. Nezabúdajme na to najmä v období výpredajov, kedy sa môžeme nechať zlákať nízkymi cenami a nakúpime aj to, čo nepotrebujeme a ani nechceme.
Nie všetko, čo sa nám pokazí, musíme ihneď vyhodiť a nahradiť novým. Skúsme viac opravovať, upcyklovať, recyklovať, posunúť alebo predať niekomu ďalšiemu či vymieňať.
Na nákupy odporúčame chodiť s nákupným zoznamom. Vyhýbajme sa pri nákupoch výrobkom na jedno použitie – či už ide o kupovaný produkt alebo o obal. Je vhodné pred nákupom myslieť nielen na peňaženku, ale pribaliť si aj vlastnú nákupnú tašku.
Už aj na Slovensku čoraz viac značiek ponúka udržateľné produkty. Najčastejšie ide o módu a drogériu. Aj pri nich však treba dbať na dostatok informácií, aby sa človek nestal obeťou tzv. greenwashingu (klamlivé informovanie o ekologickom pôvode produktu).
Kúpou produktov lokálnej značky podporujeme slovenských výrobcov. Nemali by sme zabúdať na to, že nákupom nielen získavame od niekoho tovar, ale podporujeme aj jeho podnikanie a víziu. Nie všetko, čo sa javí ako lokálne, ale bolo skutočne na Slovensku vyrobené. Opäť si treba preštudovať informácie o produkte.
Pojem „výpredaj“ sa spotrebiteľom často spája s „fast fashion“. Raritou nie je ale ani v prípade „slow fashion“. Nejde pritom o podporovanie zbytočných nákupov, ale skôr o sprístupnenie udržateľnej módy, ktorá môže byť pre niektorých Slovákov a Slovenky menej cenovo dostupná. Výpredaje môžeme využiť na to, aby sme si kúpili kvalitnejšie výrobky, ale za menej peňazí.
Ušetriť finančné prostriedky a zároveň znížiť uhlíkovú stopu v súvislosti s dopravou môžeme aj tak, že si vybavíme nakupovanie a mnohé iné služby (pošta, banka, gastro, zábava či relax) takpovediac pod jednou strechou. Takúto možnosť ponúkajú v súčasnosti moderné nákupné centrá.
V súčasnosti sa do popredia čoraz viac dostáva kombinácia nakupovania v kamenných predajniach a vo svete online. Niektoré nákupné centrá ponúkajú služby pre všetky spôsoby nakupovania. Efektívne sa tak dá prepojiť online nakupovanie s nakupovaním vo fyzických prevádzkach. Zákazníci, ktorí si tovar objednali online, už nemusia doma čakať na kuriéra a môžu si nechať zadarmo doručiť tovar do kamenných predajní. Vyzdvihnúť alebo aj vrátiť zásielky môžu na „pick up pointoch“. Takto si môžu vybaviť viac objednávok naraz. Tým vlastne dochádza k šetreniu obalových materiálov, ktoré sú v prípade kuriérskych služieb častokrát dvojité.
Vďaka udržateľnému či uvedomelému nakupovaniu vieme byť šetrnejší nielen k prírode, ale aj našej peňaženke. Takto ušetrené peniaze dokážeme využiť na to, aby sme si vytvárali finančnú rezervu alebo v ideálnom prípade ich investovali a teda ich zhodnocovali.
rNUlife.sk / TS WOOD & Company