Tempo rast cien ojazdených áut sa u nás spomalilo: Aké sú aktuálne trendy na trhu a ktoré ojazdenky sú spoľahlivé?

Vlani sa na slovenských inzertných serveroch ponúkalo asi 446.000 ojazdených automobilov. Ide o celkovo najväčšiu ponuku za ostatných desať rokov. Mediánová cena áut vzrástla na 9151 eur, tempo rastu cien sa však vlani výrazne spomalilo. Informovala o tom vo štvrtok skupina Aures Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA Auto a Mototechna.

"Pred desiatimi rokmi bolo na slovenskom sekundárnom trhu ponúkaných 307.000 áut, kým vlani ich bolo 446.000. Predstavuje to nárast o 45 %. V porovnaní s rokom 2019 je to nárast o 1,5 %. To znamená, že až vlani sa slovenský sekundárny trh dostal na predcovidovú úroveň, a to hlavne vďaka tomu, že predvlaňajší 6,7 % nárast počtu inzerovaných vozidiel bol veľmi výrazný po stagnácii až poklese predchádzajúcich rokov," uviedla skupina.

V roku 2015 bol cenový medián ojazdených vozidiel 5300 eur, vlani to bolo 9151 eur. Generálna riaditeľka Aures Holdings Karolína Topolová vysvetlila, že v skutočnosti je to nárast o 17 % nad skutočnú infláciu medzi uvedenými rokmi. Tempo rastu cien v poslednom roku sa naopak výrazne spomalilo. Kým v roku 2022 vzrástli ceny o 15,2 % a v roku 2023 o 23 %, vlani to bolo už len 7,8 %.

Ponuka modelov, ktorá odráža dopyt domácich zákazníkov podľa skupiny ukázala, že Slováci sú aj v rámci celej jednej dekády konzervatívni. Šesť z desiatich top modelov je aj po desaťročí stále rovnakých. "Z drobných zmien v rebríčku možno opatrne dedukovať, že Slováci o trochu viac kupujú drahšie modely ako predtým. Lacný Renault Mégane či Ford Focus nahradilo podstatne drahšie Audi A4, Opel Astra zase nahradila Kia Ceed," vysvetlila Topolová.

Predajné čísla podľa skupiny jasne ukazujú trend preklápania trhu k automatom. "V rokoch 2015 až 2020 ešte trhu jasne kraľovali autá s manuálom, dnes je situácia opačná a vozidlá s automatickou prevodovkou ovládajú 55 % trhu," uzavrela Topolová s tým, že rovnako ako pred desiatimi rokmi, aj dnes sa podiel benzínových a naftových vozidiel pohybuje na podobnej úrovni.

Spoľahlivé zánovné autá na rok 2025

  • Honda Jazz a Porsche 911 Carrera dosiahli výborné výsledky
  • Tesla Model 3 má najvyšší podiel závad u novších modelov elektromobilov
  • Bilancia TÜV pre elektromobily je skôr zmiešaná

Nemecká sieť TÜV zostavila rebríček so spoľahlivými zánovnými autami na základe technikov, ktorí za posledný rok preverili viac ako 10 miliónov vozidiel. Hodnotenie vzniklo za obdobie od júla 2023 do júna 2024. V rámci spoľahlivosti sa hodnotili technické parametre, ktoré sú potrebné na získanie STK



TÜV Report 2025: Každé piate auto neprešlo
Celkové vyhodnotenie TÜV reportu 2025 ukazuje, že viac ako každé piate vozidlo (20,6 %) malo pri hlavnej kontrole „závažné“ alebo „nebezpečné závady“. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to predstavuje nárast o 0,1 percentuálneho bodu.
Rovnako sa zvýšil aj podiel vozidiel s menšími závadami, ktorý vzrástol na 11,5 %, čo je o 0,3 bodu viac ako v minulom roku.

Rebríček v podstate kopíruje minuloročné údaje, ale objavilo sa v ňom aj niekoľko prekvapení. Napríklad tu mali vo väčšej miere zastúpenie elektromobily. Tie si však neviedli úplne najlepšie. Celkovo bolo preverených 228 modelov, ktoré TÜV rozdelilo do šiestich vekových kategórií.

Honda Jazz sa stala kráľom

V kategórii dvoj až trojročných áut sa stala kráľom Honda Jazz, ktorá mala mieru poruchovosti len 2,4 percenta. V starších kategóriách sa osvedčilo športové vozidlo Porsche 911 Carrera. Medzi spoľahlivé modely áut sa prebojoval napríklad aj VW Golf SportsvanAudi Q2VW T-RocMazda CX-3Mazda2Mercedes triedy AMercedes triedy BMitsubishi ASX alebo VW Golf Plus. Všetky spomenuté vozidlá absolvovali náročné testy, v ktorých obstáli na výbornú. Ich miera poruchovosti sa držala na nízkych percentách. Rebríček si môžete pozrieť na obrázku nižšie.

Bezproblémové nie sú ani elektromobily

Nemecký trh je pomerne bohatý na elektromobily, preto mohlo TÜV zostaviť spoľahlivú štatistiku aj v tomto segmente. Testovaných bolo desať rôznych modelov a čo sa týka kvality, boli zaznamenané veľké rozdiely. Testy preukázali, že elektromobily trápia tiež aj podobné poruchy ako je tomu pri klasických autách

Pozitívnym prekvapením bol model Volkswagen e-Golf, ktorý sa už nevyrába. Obsadil 9. priečku spomedzi všetkých testovaných áut (dvoj až trojročné autá) a jeho miera poruchovosti dosiahla len 3,4 percenta. Na druhej strane spektra sa objavila Tesla Model 3, ktorá v testoch pohorela. Poruchovosť tohto modelu bol až 14,2 percenta a Tesla obsadila nelichotivú poslednú priečku nielen medzi elektromobilmi, ale aj v celkovom poradí áut,ktoré sú staré štyri až päť rokov.

Najhoršie autá v TÜV reporte

V TÜV reporte 2025 sa niektoré modely dostali do pozornosti kvôli vysokým mieram zlyhania a množstvu mechanických problémov. Tieto autá sú považované za najproblémovejšie, pokiaľ ide o spoľahlivosť a úspešnosť pri hlavnej technickej kontrole.

Významné závady vo všetkých vekových kategóriách

Čím staršie autá, tým vyššia miera závad: 28,1 % vozidiel vo veku 12 až 13 rokov, ale len 6,4 % vozidiel vo veku 2 až 3 roky neprešlo hlavnou technickou kontrolou. Tieto hodnoty sú podobné tým z minulého roku. Celkovo bolo priamo odstavených 15 000 vozidiel, pretože boli považované za "dopravne nebezpečné".

Porovnanie rokov: Žiadne zlepšenie

Ak sa pozrieme na vývoj v posledných rokoch, miera závad sa po pozitívnom efektíve pandémie opäť ustálila na pôvodnej úrovni. Počas vrcholu pandémie a lockdownu mali majitelia vozidiel viac času venovať sa údržbe a starostlivosti o svoje autá. Trvalé zlepšenie technickej bezpečnosti vozového parku v Nemecku teda nenastalo.

rNUlife.sk / upravené TS, Daniel Mičuda

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.