Životy detí v rodinách a životy detí v kojeneckých ústavoch sú v mnohom veľmi rozdielne. Barbora Poláková s Danom Bártom, ktorí sa autorsky stretávajú prvýkrát, spolu nahrali pieseň, v ktorej sa k detskému svetu citlivo približujú. Uspávankou a videoklipom s názvom Domů vyjadrujú svoje presvedčenie, že stojí za to podporovať pestúnske rodiny, hľadať nových pestúnov a dopriať tak deťom z kojeneckých ústavov pevnejšie citové väzby a prvotné istoty. Uspávanka vznikla v rámci kampane Díky pěstounství, v ktorej i ďalšie osobnosti ukazujú, že náruč mamy nič nenahradí. Za kampaňou stojí organizácia Dobrý start.
Videoklip v réžii Jana Látala rozpráva príbeh dvoch bábätiek, ktorých prvé dni, týždne a mesiace na svete sa zásadne líšia. Zatiaľ čo jedno objavuje svet z náručia svojej rodiny, druhé vidí z postieľky kojeneckého ústavu len hrací kolotoč a tváre mnohých striedajúcich sa opatrovateliek. Príbehy oboch detí sa ale v závere pretnú.
„Keď si predstavím, že jediný svet, ktorý poznám, je izba s ďalšími postieľkami, spoločná miestnosť na jedlo a ihrisko pred domom, príde mi logické, že vstup do toho druhého sveta, musí byť šialene ťažký. Napojenie na jedného človeka, na jednu vôňu, na jedno miesto, môže, myslím, dieťaťu výrazne pomôcť v celoživotnom pocite bezpečia, v chápaní seba samého i okolia. Vnímam, že teraz nie je doba, kedy by sme boli vo všeobecnosti schopní sústrediť sa i na iné témy, než je covid, ale na druhú stranu, deti sa rodia stále..." hovorí päťnásobná držiteľka Ceny Anděl, ktorá má doposiaľ na svojom konte poslucháčmi i kritikou vrelo prijaté dva radové albumy – eponymní debut (2015) a ZE.MĚ (2018).
„Pri všetkej úprimnej úcte ku všetkým dobrým tetám zostáva po štarte ‚z kojeňáku‘ v detskej duši nutne zmätok. Takže ten náš kus je vlastne i poklonou tým, ktorí majú silu a odvahu, hm, a nervy, vziať na seba tú zodpovednosť taký zmätok mierniť a dať do poriadku,“ dodáva Dan Bárta.
Uspávanka vznikla v rámci kampane Díky pěstounství, do ktorej sa zapojili tiež Martha Issová, Marek Taclík, Anna Polívková, Hana Vágnerová, Tomáš a Tamara Klusoví či Petra Nesvačilová. Upozorňujú, že je potrebné nájsť nových pestúnov, rozšíriť podpornú sieť pre rodiny a konečne zatvoriť kojenecké ústavy, v ktorých každý rok skončí 1200 detí.
Kampaň Doma je doma sprevádzajú tiež fotografie osobností s body s hashtagom #domajedoma a ilustráciami Elišky Podzimkovej a Michala Škapu. Tričká a body si môže zakúpiť široká verejnosť a podporiť tak úsilie o premenu starostlivosti o ohrozené deti.
„Všetci vieme, ako veľmi nás rodičov deti potrebujú. Bábätká v kojeneckých ústavoch nie sú iné. Ich smutné príbehy je možné zmeniť, dostať deti z kojeneckých ústavov už sa podarilo vo všetkých susedných krajinách. Poďme konečne pomôcť aj deťom u nás,” opisuje Julie Kochová z organizácie Dobrý start, ktorá kampaň pripravila.
Pre presmerovanie podpory z ústavnej do rodinnej starostlivosti hovoria jasné argumenty. Napríklad na Slovensku zakázali umiestňovanie malých detí do ústavov už v roku 2006, rovnaké pravidlá platia tiež v Rakúsku, Poľsku, Rumunsku a ďalších európskych krajinách. Model ústavnej starostlivosti je vysoko neefektívny a tiež nesmierne nákladný. Prevádzka kojeneckých ústavov a detských domovov stojí štát každoročne 2,7 miliardy korún. Za rovnakú sumu by sa pri tom mohlo podporiť 100 tisíc detí v rodinách.
rNUlife.sk / Adriána Čahojová, SUPRAPHONE