Baťov úspešný podnikateľský systém má vyše sto rokov

Názov firmy Baťa je dlhodobá svetoznáma značka. Veď zakladateľ tohto obuvníckeho impéria Tomáš Baťa sa narodil 3. apríla pred 145 rokmi. Ako výnimočný český podnikateľ a vizionár zmenil trendy vo svetovom obuvníctve, princípy úspešného manažmentu i tvár nielen moravského mesta Zlín. Kolónie tehlových červených domov zamestnancov jeho firmy môžeme vidieť i na Slovensku v Partizánskom a vo Svite, kde má bronzovú sochu v nadživotnej veľkosti. Názov tohto podtatranského mesta je odvodený od Slovenskej viskózovej továrne, ktorú tam Baťa založil. A mesto Partizánske sa pôvodne volalo Baťovany.

O úspešnosti systému podnikového riadenia obuvníckej firmy Baťa svedčí skutočnosť, že aj po 90-tich rokoch od Tomášovej smrti patrí medzi popredných svetových výrobcov. Baťovci mali v obuvníctve dlhú tradíciu z čias Rakúsko-Uhorska. Tomáš Baťa (1876 – 1932) bol desiatou generáciou, ktorá sa zaoberala týmto remeslom dedeným z otca na syna. On sa rozhodol, že nezostane v malej dielni a vybuduje úspešnú firmu. So súrodencami Annou a Antonínom založil podnik na výrobu topánok (1894). Anna sa vydala, Antonín odišiel do armády a tak zodpovednosť ostala na Tomášovi. Ten v roku 1897 prišiel s nápadom vyrábať lacnejšie platene topánky s koženou podrážkou. Obchodné reťazce tieto baťovky ignorovali, preto sa rozhodol založiť vlastný systém predaja.

Z pobytu v Amerike, kde ako obyčajný robotník zbieral skúsenosti vo fabrike na výrobu topánok, si priviezol nový elán na podnikanie. Po návrate postavil halu (1905), kde umiestnil stroje pre efektívnejšiu výrobu. V dvojzmennej prevádzke zamestnával približne 250 ľudí, ktorí denne vyrábali okolo 2200 párov obuvi. Odvtedy platí jeho známe heslo: Náš zákazník, náš pán. V roku 1909 topánky Baťa prišli na trh na Balkáne, v Nemecku i ďalších krajinách. Počas prvej svetovej vojny mal veľa zákaziek pre armádu, po nej nastali horšie časy, zadlžená firma mala problémy s odbytom, keď chudobní ľudia nemali peniaze. Vtedy sa Baťa rozhodol pre ďalší riskantný krok, keď veľké skladové zásoby predal s polovičnou cenou a pomocou dobrej reklamnej kampane. Ďalším výborným marketingovým ťahom boli ceny končiace deviatkou, čím opticky znižovali hodnotu topánok.      

Tomáš Baťa (piaty zľava) po návrate z prvej cesty do USA. Po jeho pravej ruke stojí jeho Antonín Baťa. Zdroj: batova-vila.cz

Firma Baťa v roku 1932 už podnikala v 54 krajinách, mala 2500 predajní a jej 31 000 zamestnancov vyrábalo ročne vyše 36 miliónov párov topánok. Z Baťu sa stal najväčší vývozca obuvi na svete a nazývali ho kráľom topánok. Vytvoril jedinečný systém riadenia v priemysle hromadnej výroby a z malej dielničky vytvoril svetového lídra. Baťa bol v biznise takzvanou starou školou, ktorá je stále úspešná. Vyznával pevné pravidla, etické podnikanie, zamestnancov nazýval spolupracovníci, o podnikaní tvrdil, že to musí byť služba. Zaujímal sa o svojich ľudí, vytváral im výhodné podmienky sociálnym programom. Ako prvý zaviedol 40-hodinový pracovný týždeň, zamestnanci si mohli šetriť na dôchodok vo firemnej sporiteľni, zaviedol školiaci program výchovy mladých chlapcov a dievčat s platenou prácou vo fabrike, čím si hradili štúdium a pripravovali na samostatnosť. 

Okrem škôl s internátmi postavil obuvník mestskú nemocnicu, filmové ateliéry na výrobu propagačných i celovečerných filmov, podieľal sa na výstavbe letiska. Inicioval vybudovanie najväčšieho umelého riečneho toku na dopravu materiálu a vyše 50 kilometrový Baťov kanál je teraz vodnou turistickou raritou i s dobudovanou cyklotrasou. Z ateliérov je jedinečné filmové a vzdelávacie centrum pre celé rodiny Filmový uzel Zlín, kde sa dlhoročne organizuje i medzinárodný filmový festival pre deti a mládež. V jeho meste je Univerzita Tomáša Baťu.

„Tomáš Baťa bol štyrikrát starostom Zlína bez pričinenia strán a hnutí. Je to zázrak, keď pretvoril malú dedinku vo svetové centrum výroby obuvi, podnikania, architektúry, umenia a vzdelávania bez akejkoľvek pomoci alebo účasti politických strán a osobností štátu,“ konštatuje Milan Zelený, český profesor manažérskych systémov na newyorskej Fordham University, ktorý osobne poznal Baťovcov.

Baťov mrakodrap 21 v Zlíne

Symbolom baťovskej ríše je i mrakodrap v Zlíne, ktorému sa podľa popisného čísla hovorí dvadsaťjednotka. Budovu nechal postaviť Tomášov nevlastný brat Jan Antonín Baťa podľa amerického vzoru a mrakodrap bol druhou najvyššou budovou v Európe. Je v nej aj raritný funkčný výťah s rozmermi 6 x 6 metrov, ktorý slúžil ako šéfova kancelária počas pohybu po poschodiach. Okrem pracovného stola má umývadlo a klimatizáciu. Aj keď v mrakodrape sídli Krajský úrad, turisti sa môžu výťahom dostať na jeho vrchol a z vtáčej perspektívy voľne i pevným ďalekohľadom obdivovať pôvodnú architektúru s množstvom typických baťovských budov, mesto Zlín i jeho okolie.

Pri leteckej havárii v roku 1932 zahynul Tomáš Baťa. Za 56 rokov svojho života však stihol vybudovať obuvnícke impérium, vďaka ktorému červené logo Baťa svieti nad tisíckami obchodov v desiatkach miest na štyroch kontinentoch. Na jeho počesť bol o rok neskôr postavený v duchu zlínskeho funkcionalizmu pamätník, ktorého autorom je významný tamojší architekt František L. Gahura. Objekt po nedávnej náročnej obnove obsahuje maketu časti lietadla Junkers F13, v ktorom úspešný podnikateľ zahynul. Rozsiahlou rekonštrukciou prešla i vila z roku 1912, kde bývali manželia Baťovci s jediným synom Tomášom. Ten vilu po reštitučnom vrátení (1996) obnovil do pôvodného stavu, založil vlastnú nadáciu a historický objekt venoval k užívaniu. Je sídlom nadácie, organizujú sa v nej semináre, svadby a iné spoločenské podujatia. Baťovské impérium obuvníckeho gigantu po otcovej smrti udržiaval a zveľaďoval syn Tomáš Baťa (1914 – 2008). Pokračovateľom je jeho syn Thomas Georg Bata narodený vo Švajčiarsku v roku 1948. 

rNUlife.sk / Pavol Erdziak

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.