Slovenské národné divadlo (SND) v apríli spustilo dlhodobú kampaň Vezmite svoju hlavu do divadla. Prostredníctvom nej chce upriamiť pozornosť na duševné zdravie a povzbudiť ľudí, aby v ťažkých časoch nezabúdali na psychohygienu.
Divadlo upozorňuje, že pretlak negatívnych emócií, ktoré prežívame v súvislosti s dva roky trvajúcou pandémiou, jej ekonomickými dosahmi a s vypuknutím vojnového konfliktu na Ukrajine, môže mať zásadný vplyv na naše duševné zdravie a kvalitu života.
"Nebuďme ľahostajní, no nedajme sa ani zahltiť smútkom a depresiou. Mnoho ľudí potrebuje našu pomoc a my potrebujeme energiu na to, aby sme im mohli pomáhať," hovorí generálny riaditeľ SND Matej Drlička a vyzýva divákov, aby ju prišli načerpať do divadla. "Vezmite svoju hlavu do divadla, aby vaše srdce mohlo ďalej pomáhať, a to je lajtmotív našej kampane," dodal.
Návšteva divadla môže byť jednou z foriem mentálneho odpočinku. Psychologička Vanda Šaríková potvrdzuje, že divadlo prináša ľuďom radosť. "Humor môže človeka úplne rozjariť, preladiť, priviesť na iné myšlienky, odľahčiť ťažkosť bytia. Práve humor nám totiž pomáha prekonať akékoľvek ľudské strádanie, cez humor sa človek dokáže veľmi dobre vyrovnávať s náročnými situáciami. Samozrejme, že v divadle nie sú len humorné veci, ale divadlo môže priniesť aj povzbudenie, môže ukázať iný pohľad na život, otvoriť nám oči," približuje účinky divadla odborníčka.
"Môžeme sa identifikovať s hrdinom, môžeme v ňom vidieť silnú postavu, vzor, ktorý sa nejakým spôsobom vyrovnáva s problémami, a to nás môže inšpirovať a dať návod a smerovanie v našich životoch. V divadle zažívame príbehy, aké sme my sami nikdy nezažili. Divadelné postavy nám ukazujú, ako sa dajú prežiť aj situácie, v ktorých by sme sa nechceli ocitnúť," dodala Šaríková.
Na otázku, či má slogan Vezmite svoju hlavu do divadla evokovať výzvu, aby ľudia viac premýšľali alebo si, naopak, hlavu skôr vyčistili, odpovedá riaditeľka komunikácie SND Barbora Šajgalíková: „Oboje. Umenie má moc preniesť diváka z bežného života do imaginatívneho sveta. A či sa majú ľudia skôr zabávať, alebo zamýšľať? Ide o preferencie návštevníka. Niekto chce možno zažiť iba čistú krásu performatívneho umenia, lebo tanec a spev ho odpútajú od reality bežných dní. Iný divák si možno nájde činoherný titul – napríklad predstavenie Milada, ktoré mu pripomenie, ako neuveriteľne veľa môže zmeniť statočnosť jedného človeka, tu konkrétne Milady Horákovej. Na každého účinkuje niečo iné, niekto si na odreagovanie vyberie hudobno-tanečné predstavenie s meditatívnym účinkom, iného vtiahne príbeh.“
V rámci kampane SND ponúka divákom desaťpercentnú zľavu na všetky aprílové predstavenia činoherného, operného i baletného súboru. Zľavu je možné uplatniť len v pokladnici divadla a neplatí na predstavenia hosťujúcich divadiel.
rNUlife.sk / tasr