Dnes prichádza do kín na celom Slovensku očakávaný slovensko-český koprodukčný film Kryštof. Včera ho na veľkolepej premiére slávnostne uviedla početná slovensko-česko-maďarská delegácia a do bratislavského Cinemaxu si ho prišlo vychutnať množstvo známych osobností.
Snímku, ktorá zachytáva temné 50. roky, likvidáciu kláštorov komunistickým režimom v Česko-Slovensku či úteky ľudí za hranice, prišli predstaviť hlavní hereckí protagonisti Mikuláš Bukovjan, Alexandra Borbély, Dávid Uzsák, herci vo vedľajších úlohách Marián Mitaš, Peter Šimun, Ági Gubiková, kameraman Laco Kraus, ktorý mal vo filme na starosti obrazový dizajn, hudobná skladateľka Katarína Máliková, zvukový majster Michal Džadoň, strihač Radoslav Dubravský, producenti Marian Urban a Olga Raitoralová, koproducent Marek Urban zo spoločnosti UN FILM a keďže koproducentom filmu Kryštof bola aj RTVS, divákov na premiére tiež privítal jej programový riaditeľ Anton Šulík a dramaturg Roman Brat.
Oceňovaná slovenská herečka maďarskej národnosti Alexandra Borbély, ktorá sa preslávila najmä hlavnou úlohou vo filme O tele a duši, nominovanom na Oscara, si našla čas vo svojom nabitom programe a na premiéru pricestovala priamo z divadelnej skúšky v Budapešti. Predstaviteľ hlavného hrdinu Kryštofa, mladý český herec Mikuláš Bukovjan, pre ktorého znamenala táto rola vôbec prvú filmovú skúsenosť, zase zavítal medzi slovenských divákov z Nového Hrozenkova na Morave.
Slávnostná premiéra nového domáceho filmu sa tešila mimoriadnej pozornosti médií, významných osobností aj známych tvárí slovenského kultúrneho, filmového a spoločenského života. Hostia sa zhodli na tom, že ide o veľmi dôležitý a mimoriadne kvalitne spracovaný film, ktorého posolstvo je dnes aktuálnejšie ako kedykoľvek predtým.
Výnimočnú historickú snímku, zachytávajúcu udalosti, o ktorých sa dnes veľa nehovorí, si nenechal ujsť režisér Peter Bebjak, kameraman Ján Ďuriš, herci Anna Šišková a Dávid Hartl, ktorý si vo filme zahral jednu z vedľajších postáv, či moderátorky Karin Majtánová, Hana Overweter Rapantová a Kristína Kövešová, ktorú na premiére sprevádzal riaditeľ zľavového portálu Zľavomat Aleš Mlátilík. Film Kryštof si v premiére prišiel pozrieť aj biskupský vikár Peter Nižník, zástupca benediktínov, otec Michal Mária Kukuča,a nechýbalani zástupca Ústavu pamäti národa Peter Jašek či riaditeľka organizácie Post Bellum Sandra Polovková. Práve jedna zo spomienok pamätníkov, ktoré zhromažďuje organizácia Post Bellum, sa stala námetom snímky Kryštof.
Zo života novica za bývalého režimu
Kryštof (Mikuláš Bukovjan) je mladučký budúci novic, ktorý žije na prelome 40. a 50 rokov minulého storočia v komunite mníchov v česko-nemeckom pohraničí. Do kláštora odišiel, aby utiekol pred svetom, teraz musí utekať, aby si zachránil holý život...
Kryštof odišiel k mníchom nielen pre svoju vieru v Boha, ale aj pre konflikty s otcom a politické pomery po februárovom prevrate. Popri mníšskom živote sa venuje prevádzačstvu – pomáha ľuďom prenasledovaným komunistickým režimom prejsť cez hranice do Nemecka.
Jednej noci sa stane svedkom brutálneho zásahu policajných zložiek proti skupine študentov utekajúcich za hranice a po návrate do kláštora ho nachádza prázdny a spustošený. Bola to totiž noc z 13. na 14. apríla 1950, ktorá vošla do dejín ako Akcia K či takzvaná Barbarská noc. Noc, keď komunisti zlikvidovali najväčšie kláštory v Česko-Slovensku. Kryštof sa stáva štvancom, no v jeho beznádejnej situácii mu poskytne pomoc mladá žena Johana (Alexandra Borbély) na šumavskom hospodárstve. Jej rodina odmietla kolektivizáciu – otec spáchal samovraždu a brata poslali na nútené práce do bane. Johana ukryje Kryštofa v stodole, ale vo chvíli, keď obidvaja začínajú vnímať nádej a vzájomnú blízkosť, komunisti násilne obsadia jej hospodárstvo. Podarí sa im prejsť cez ešte „nezadrôtovanú“ hranicu?
RÉŽIA: ZDENĚK JIRÁSKÝ
HRAJÚ:
Mikuláš Bukovjan, David Uzsák, Alexandra Borbély, Marián Mitaš, Marek Geišberg, Peter Šimun, Ľuboš Kostelný, Luboš Veselý, Stanislav Majer, Marek Pospíchal, Eva Josefíková, Ondřej Malý, Jiří Černý, Elizaveta Maximová a ďalší
Napínavý príbeh o viere, nádeji aj láske si môžu slovenskí diváci vychutnať v kinách od 21. apríla 2022.
Slabiny - nenaplnené očakávania námetu a scenára
Český režisér Zdeněk Jiráský je skúsený filmár, ktorý sa rád venuje historickým témam a jeho celovečerný debut Poupata (2011) získal štyri České levy. Pri nakrúcaní Kryštofa mal však menej šťastia. Po sľubnom úvode dráme rýchlo dochádza svižné tempo dejovej línie a začína viac nudiť. Nie je to vinov hercov. Tak debutant Bukovjan, ako aj jeho kolegovia podali obstojný výkon. Oceniť treba aj Uzsáka a Borbély. To, čo film degraduje, je slabší scenár neskúseného Josefa Kurza. Kryštof je jeho prvotina a je to aj dosť cítiť.
Snímke chýba ucelený príbeh. Nejednoznačný dej akoby pozostával iba z chaoticky poskladaných kociek puzzle. Vo viacerých scénach ostalo len pri naznačení niečoho, čo ostalo nedopovedané s akcentom na silnom dôvtipe a predstavivosti diváka. Celkovo dej je viac vlažný a nevyvíja sa dramaticky tak, ako by sme chceli.
Len ťažko uveriť, že ľudia na úteku pred diktatúrou by sa správali tak neopatrne na prísne stráženom pohraničnom území. Bez problémov sa vozia na ukradnutej motorke, aj keď sa to v okolí len tak hemží hliadkami. A namiesto toho, aby neboli príliš na očiach, sa vyberú do preplneného dedinského kina, odkiaľ už niet úniku… Pôsobí to veľmi naivne a príbehu to uberá na dôveryhodnosti. Mladá generácia nepochopí, že udalosti na pozadí deja sú historické reálie.
Veľkou slabinou je aj povrchné zobrazenie postáv a ich diétne dialógy. Dokopy o sebe veľa neprezradia, a tak ich divák nemá ako spoznať ani si k nim nedokáže utvoriť fiktívny dejový vzťah. Aké majú životy, aká minulosť ich spája, čo si vytrpeli, aký je vtedajší režim a prečo chcú vlastne utiecť z komunistického Československa?
Prinajmenšom ak aj filmári chceli priblížiť atmosféru a udalosti „temných 50. rokov“ a zločiny komunizmu, tak sa im to až do tak značnej miery ani nepodarilo. Ich hlavní hrdinovia mali oveľa viac rozprávať. O poriadne introvertnom Kryštofovi sa dozvieme v podstate len toľko, že sa po odchode matky nahneval na vlastného, dobre situovaného otca, miestneho zubára. Prečo ho to priviedlo k otázke hľadania boha a do kláštora, žiaľ nezistíme. Scenár prakticky vôbec neumožní, aby postavy prešli akýmkoľvek vývojom.
rNUlife.sk / Lucia Muráriková, BONTONFILM