Tohtoročný ročník spomienkovej jazdy historických vozidel 1000 mil československých sa koná v dňoch 15.-18. júna. Bude pripomienkou a oslavou 125. výročia začiatku automobilovej výroby v Československu, v roku 1897 vyšiel z továrni v Kopřivnici prvý sériový automobil na českom území, legendárny NW Präsident. Sútaž začína v stredu 15. júna deň pred štartom technickou prehliadkou v Prahe, posledná etapa bude mať cieľ pred Národným technickým múzeom v Prahe na Letnej. Uvidíte tie najkrásnejšie historické automobily u nás a užijete si sprievodný program pre všetky generácie. Vstup je zdarma!
Do súťaže tento rok vyjde rekordných 120 posádok, podľa pravidel musia byť štartujúce automobily vyrobené do modelového roku 1939. „Na štarte budú i tri vozy, ktoré šli pôvodných 1000 mil československých. Aero 750 Sport bola skonštruovaná špeciálne pre tento závod, Praga Alfa v roku 1933 zvíťazila a Tatra 77 V je k videniu aj na plagáte podujatia. Trasa súťaže mezi Prahou a Bratislavou vedie po čo najpôvodnejšej trase závodu, srdečne pozývame záujemcov, aby sa prišli podívať k trati na historické vozy a pozdraviť ich posádky,“ láka divákov Miroslav Krejsa, riaditeľ súťaže.
Štart 1000 mil československých 2022 preobehne vo štvrtok 16. júna v Opletalovej ulici pred budovou Autoklubu ČR medzi 6.00 a 8.00 hod.
„Prehliadka historických vozidiel a štart sa koná podľa rovnakého scenára ako v tridsiatych rokoch minulého storočia. Môžete si tak vychutnať atmosféru z dôb slávy dialkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. V tých časoch závodné autá, dnes obdivuhodné historické skvosty, niektoré naozaj raritné. Príďte sa podívať a užit si sprievodný program. A druhý deň od šiestej hodiny rannej prebieha samotný štart, kedy autá odchádzajú v minútových intervaloch, čo je úžasné vidieť to na vlastné oči,“ pozýva Jan Šťovíček, prezident Autoklubu Českej republiky.
Zahájenie prestížneho závodu veteránov sa nemôže obísť bez pevného spojenia oslňujúcich historických automobilov a pôvodného dobového oblečenia. Je to potvrdenie toho, že automobily a móda k sebe vždy patrili a stále patriť budú. Tí, ktorí sa chceli v minulosti pochvíliť svojím technickým „zázrakom“, dbali o to, aby i oni boli rovnako elegantní. Veď bez automobilov a patričného oblečenia se nezaobišla žiadna významná spoločenská udalosť a neskôr ani bežný pracovný deň. Právem obdivovanú krásu automobilov majú v réžii opäť ich majitelia, to druhé zberateľka Vlaďka Dobiášová so svojou agentúrou. Tentokrát sa modelky objavia v originálnych modeloch dvaciatych a tridsiatých rokov minulého storočia a ani tentokrát nebudú chýbať skoro nevyčerpateľné zdroje zo skríň automobilistov a klubových funkcionárov, pánov architektov Edvarda Rechziegla a Rudolfa Utěšila, vrátane pôvodného oblečenia ich rodín. Pripravené je i prekvapenie, ktoré určite potvrdí prepojenie automobilizmu a módy pri príležitosti významných životných udalostí. Je dobré si pripomenúť, že všetky modely sú pôvodné dobové originály, ktoré s ich majiteľom prežili určitú časť jeho života.
Průjezdy 1000 mil československých 2022
Štvrtok 16. júna
6.00 Start Praha – Opletalova
7.00 Kolem Českého Brodu
7.30 Kolín
8.10 Kolem Golčova Jeníkova
9.20 Polná
10.50 Velká Bíteš
11.15 Ostrovačice, hotel D1
12.00 Bosonohy (depo původního Masarykova okruhu)
14.10 Lednice náměstí
14.50 Lanžhot státní hranice
15.35 Malacky
16.15 Cíl – Bratislavský Hrad
16.45 Bratislava, Rybné námestie
Piatok 17. júna
8.30 Start Bratislava, Rybné namestie
9.00 Slovenský Grob
10.00 motokáry Dĺhá
11.00 Kaplna
11.55 Šamorín
13.40 Cíl Bratislava, Rybné námestie
Sobota 18. júna
6.30 Start Bratislava, Rybné námestie
7.10 Malacky
8.35 Holíč
8.50 Hodonín
11.10 Brno, Dominikánské náměstí
12.00 Velká Bíteš
13.20 Přibyslav
14.20 Chotěboř
14.40 Golčův Jeníkov
15.20 Čáslav
17.20 Cíl Praha, Národní technické muzeum
História a súčasnosť závodu 1000 míľ československých
Súťaž obnovuje tradíciu závodu 1000 mil československých, ktorý bol pod záštitou prezidenta Tomáša G. Masaryka usporiadaný Autoklubom Republiky Československej v rokoch 1933, 1934 a 1935.
išlo o rýchlostný závod cestovných automobilov na vtedy najdôležitejšej domácej cestnej trase Praha-Kolín-Německý Brod-Jihlava-Velké Meziříčí-Brno-Břeclav-Bratislava s tým, že účastníci závodu šli z Prahy
do Bratislavy a späť do Prahy bez prerušenia dvakrát. Celkom teda takmer 1600 kilometrov ostrej jazdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roku 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jazdia historické automobily 1000 mil československých každoročne. Tento ročník sa koná ako pripomienka 125. výročia od zahájenia výroby automobilov v Československu. Usporiadateľ súťaže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých spoločne s Autoklubem ČR, Veterán klubom Bratislava, Veteran Car Clubom Praha a Národním technickým muzeem. Hlavnými partnermi 1000 mil československých sú ŠKODA AUTO a. s., EUROVIA CS, a. s. Súťaž je opäť súčasťou národného šampionátu GRAND PRIX historických vozidiel o pohár prezidenta Autoklubu ČR, do ktorého sú v tomto roku zaradené okrem 1000 mil československých tiež Bugatti GP Zlín a Zbraslav–Jíloviště.
rNUlife.sk / Bohumil Pácl, PR