Auto značky Moskvič je zabudnutá éra ZSSR? Omyl! Rusko oživuje sovietsku značku Moskvič s čínskym dizajnom

Po dvoch desaťročiach prestávky sa v stredu začal v Rusku znova vyrábať automobil značky Moskvič v závode neďaleko Moskvy. Vprospech ruskej metropoly sa ho za symbolickú cnu vzdala francúzska automobilka Renault v dôsledku odchodu Renaultu z ruského automobilového trhu v reakcii na ruskú inváziu na Ukrajinu. Nový Moskvič má moderný čínsky dizajn, ktorý sa vôbec nepodobá pôvodnému vozidlu zo sovietskej éry.

Renault v máji predal svoj väčšinový podiel v automobilke AvtoVaz ruskému štátu údajne len za jeden rubeľ, no so šesťročnou opciou na jeho spätné odkúpenie. A svoj závod neďaleko Moskvy, teraz premenovaný na Moskovskú automobilku Moskvič, predal tiež za rubeľ.

Rusko chce po odchode západných automobiliek v snahe kompenzovať nedostatok nových vozidiel oživiť výrobu legendárnej značky Moskvič. V skutočnosti však pôjde o prebrandované automobily čínskej firmy JAC, píše portál ruského denníka Komsomolskaja Pravda.

Značka Moskvič vznikla v roku 1930 a fungovala až do roku 1991. Podľa analytickej agentúry Autostat je po celom Rusku stále registrovaných približne 200-tisíc moskvičov.

Moskovský starosta Sergej Sobjanin ešte v máji vyhlásil, že v továrni zachovajú pracovné miesta a obnoví výrobu moskvičov. Produkcia automobilov by sa podľa neho mala spustiť už v decembri.

​Ešte počas tohto roka by chceli v továrni vyrobiť 600 automobilov vrátane 200 elektromobilov. V roku 2023 by malo zo závodu vyjsť 50-tisíc vozidiel a v roku 2024 dvojnásobok.

Moskovská radnica a najväčší ruský výrobca nákladných automobilov Kamaz sa v auguste dohodli na investícii 5 miliárd rubľov (84 miliónov eur).

Rusi až tak „neprekvapili“. Vzkriesený Moskvič je v skutočnosti klon známej čínskej značky

Zatiaľ čo predchádzajúci Moskvič bol sedan alebo hatchback, Moskvič 3 je crossover s benzínovým motorom, zliatinovými kolesami, LED štrbinovými svetlometmi a veľkým centrálnym dotykovým displejom.

Obrázky auta v skutočnosti ukazujú, že vyzerá ako kompaktný crossover Sehol X4 čínskeho výrobcu JAC, ktorý je tiež známy aj ako JAC JS4. Zdroje pre agentúru Reuters potvrdili, že pri výrobe ruského auta bol použitý dizajn, technika a platforma JAC, pričom diely sú dodávané z Číny.

Стало известно, как будет выглядеть обновленный "Москвич -3". Фото: JAC
Podľa Komsomolskaja Pravda by mal nový Moskvič stáť v prepočte 24-tisíc eur, drahšia benzínová verzia zhruba 32-tisíc eur.

Vzhľadom na plánovanú výrobu iba 600 vozidiel v tomto roku je nepravdepodobné, že by nové auto zmenilo pochmúrne vyhliadky širšieho odvetvia. Očakáva sa, že za celý rok sa v Rusku predá menej ako 1 milión áut, prvýkrát v modernej histórii krajiny.

Konečný cieľ vlády, ktorým je vyrábať 100.000 Moskvičov ročne, pričom niektoré budú elektrické, je hlboko pod priemerom pre automobilku s kapacitou 200.000 až 300.000 vozidiel.

Na ilustráciu, americká Tesla vyrába vo svojom čínskom závode v Šanghaji 22.000 áut týždenne.

"Prvé autá Moskvič zídu z výrobnej linky v decembri 2022," uviedol vo vyhlásení výrobca nákladných áut Kamaz, technologický partner závodu.

Sankcie Západu proti Moskve za vojnu na Ukrajine výrazne sťažili prístup ruských firiem k súčiastkam vyrobeným v zahraničí. A zároveň, mnohí zahraniční výrobcovia automobilov z Ruska odišli. Kamaz a vláda založili nové dodávateľské reťazce, podrobnosti však nezverejnili.

"Úlohou pre blízku budúcnosť je do konca roku 2023 založiť menšie montážne uzly so zapojením miestnych dodávateľov," uviedol vo vyhlásení minister priemyslu a obchodu Denis Manturov.

Podľa neho spustenie výroby v plnom rozsahu poskytne prácu pre približne 40.000 ďalších ľudí. Auto sa začne predávať v Rusku na budúci mesiac, dodal.

rNUlife.sk / TASR, Reuters / titl. foto: Profimedia

Vyjadri svoj názor na článok
Odpad! Menej takýchto článkov

Loading...
Super! Viac takýchto článkov

Diskusia

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.