Po dvoch rokoch ustupovania a konania festivalu len v online forme, ako nevyhnutného výsledku pandémie, sa filmový festival Sundance tento týždeň opäť vracia do Utahu. Nezávislí filmári aj hollywoodske hviezdy si obúvajú čižmy a prvýkrát tak opäť po dvoch rokoch vyrážajú do utahských hôr, píše agentúra AFP.
V americkom mestečku Park City, ktoré sa nachádza 2100 metrov na morom, sa dnes začína festival nezávislých filmov Sundance. Zatiaľ čo digitálna zložka bude stále zachovaná v online archíve, znova sa obnovia filmové premiéry a večierky za osobnej účasti pozvaných celebritných hostí.
Programový tím festivalu musel pred začiatkom prejsť rekordných 16-tisíc prihlásených filmov. Sundance tento rok divákom ponúkne asi 110 snímok. Samotní ich tvorcovia sú podľa programovej riaditeľky Kim Yutaniovej nadšení, že sa môžu znovu osobne stretnúť. „Nič nenahradí okamžik, keď sa dielo stretne s verejnosťou. Tvorcovu nervozitu pred projekciou, vedomie, že prežíva reakcie divákov a potom odpovedá na ich otázky,“ opisuje Kim.
Základným kameňom festivalu bývajú tradične dokumenty. Jedným z najočakávanejších je tento rok Deep Rising, ktorý rozpráva havajský herec Jason Momoa. Pojednáva o hľadaní a ťažbe vzácnych kovov pod hladinou mora potrebných pre výrobu batérií.
Jedna z amerických filmových hviezd Dakota Johnsonová prepožičala svoj hlas dokumentu americkej produkcie s názvom The Disappearance of Shere Hite, ktorý rozpráva zabudnutý príbeh známej americkej feministky Shere Hiteovej, autorky knihy Hite Report: a National Study of Female Sexuality, ktorej sa predali milióny kópií a v Amerike vyvolala značný ohlas.
Do programu festivalu sa premietla aj ruská vojna na Ukrajine. Snímka Iron Butterflies skúma haváriu letu MH17, ktorý sa v roku 2014 zrútil s 298 ľuďmi na palube v oblasti ovládanej proruskými separatistami na východe Ukrajiny. O samotnej invázii po februári 2022 hovorí dokument Mstyslava Chernova 20 days in Mariupol.
Aj keď sa Sundance nezameriava na vysokorozpočtové snímky, na festivale vystúpi aj niekoľko hollywoodskych hviezd. Herečka Emilia Jonesová, ktorá sa preslávila v hlavnej úlohe oscarového filmu V rytmu srdca (2021), predstaví dve celovečerné snímky: adaptáciu slávnej newyorskej poviedky Cat Person a film Fairyland inšpirovaný knihou o šírení AIDS v San Franciscu.
Sundance po skúsenosti z pandemických rokov pristúpil na hybridnú formu. Od 24. januára, päť dní po začiatku festivalu, sprístupní mnoho filmov on-line ľuďom, ktorí si teraz už vypredané internetové lístky nakúpili, píše filmová kritička Lindsey Bahrová pre agentúru AP.
„Napriek tomu, že niektoré z uvádzaných filmov distribútorov už majú, pre mnohých bude Sundance príležitosťou uzavrieť nové zmluvy. Po niekoľkých rokov dominancie streamovacích spoločnosti, ktoré rozhodne nemajú hlboko do vrecka, sa filmový trh snáď stabilizoval. Diváci na streamovacích platformách sú opatrnejší a tradičné štúdiá sa naučili, ako na trhu súťažiť,“ uvádza Bahrová.
Filmový festival Sundance sa začína dnes a potrvá do 29. januára.
Ktoré sú také naj filmy, ktoré by sme si mali všetci pozerieť?
Eileen
Temný psychologický thriller Eileen by mohol byť zaradený do užšieho výberu. Opäť je na rade Anne Hathaway, ktorá hrá zvodnú novú zamestnankyňu vo väznici, ktorá si vytvorí zlovestné priateľstvo s osamelou spolupracovníčkou Thomasin McKenzie.
Na základe rovnomennej knihy spisovateľky Ottessy Moshfeghovej sledujeme vo filme Eileen ako zvláštnu mladú ženu, ktorej ponurý život sa tiahne k nekonečnému trápeniu. V mrazivom Bostone 60. rokov minulého storočia Eileen (Thomasin McKenzie) šantí medzi špinavým, citovo strašidelným domom svojho otca a väzením, kde pracuje po boku kolegov, ktorí ju ostrakizovali. Keď sa k väzenskému personálu pripojí omamne zvodná žena (Anne Hathaway), Eileen je akoby zajatá v pasci. Práve keď sa vytvára možnosť akoby vykúpenia v podobe priateľstva (alebo možno aj viac) chopí sa príležitosti a vytvorí jedinečný záblesk v Eileeninej životnej temnote. Jej novonájdený dôverník ju však zapletie do šokujúceho zločinu, ktorý všetko zmení.
Cat Person (Mačacia osoba)
Margot, vysokoškolská študentka pracujúca v umeleckom divadle, sa pri práci stretáva s častým filmovým návštevníkom – a dosť starším miestnym chlapíkom – Robertom. Flirtovanie cez pult sa vyvinie do nepretržitého posielania SMS správ. Sťa by dva palce ukazujúce smerom k romantike, posuny v pretvárajúcom sa vzťahu medzi nimi, často trápne momenty, hraničné situácie či nepohodlie, sa pomaly hromadia. Margot sa cíti pripútaná aj zdržanlivá, keď jej hlodavé váhanie prerastie do živých snov, v ktorých si Robert uvedomí svoj najhrozivejší potenciál. Ako sa večer jej nedôvera a neistota stupňujú, ich vzťah a možno aj ich životy sa rúcajú.
Film sa zameral na naivnú vysokoškoláčku a staršieho muža, s ktorým sa zapletie, a chválil ho za jeho špecifickosť a úprimnosť, nekonečné napätie zo zoznámenia sa s niekým, koho možno v skutočnosti vôbec nepoznáte. Cieľom filmu s Emiliou Jonesovou z Coda a Nicholasom Braunom zo Successionu je urobiť toto napätie doslovnejším a premeniť ho na emóciami nabitý thriller. Bez ohľadu na to, ako tento posun dopadne, je pravdepodobné, že to bude jeden z najdiskutovanejších filmov festivalu.
You Hurt My Feelings (Zraňuješ ma)
Vo filme You Hurt My Feelings (pôvodne s názvom Beth a Don) Louis-Dreyfus hrá spisovateľku, ktorá si náhodne vypočuje priznanie svojho manžela, terapeuta, že vôbec nehodnotí jej prácu. Na jednej strane je to brutálny moment úprimnosti, ktorý je však na druhej strane v rozpore s podporou, ktorú jej roky ako manžel, i ako terapeut, poskytoval.
Je to fascinujúce nastavenie na akési nešikovné preskúmanie toho, čo skutočne chceme a potom reálne potrebujeme od našich partnerov, a vzhľadom na to, že scenáristka a režisérka Nicole Holofcener má v tejto obzvlášť spletitej oblasti väčšinou neprekonateľné výsledky, očakávania sú vysoké.
Past Lives (Minulé životy)
Vo svojej najnovšej romantickej dráme Minulé životy, ktorá sa sústreďuje na detskú romancu, ktorú životné okolnosti prerušia, ale dostane šancu rozkvitnúť o desaťročia neskôr počas krátkeho obdobia v New Yorku, si zachová rovnú tvár. Pochádza od uznávanej dramatičky Celine Song a distribútorov A24 a znie ako druh intímnej, ukecanej romantiky, z ktorej by nejedno publikum mohlo omdlieť.
Začínajúci detský románik medzi Norou a Hae Sung, spolužiakmi na základnej škole v Soule, sa náhle skončí, keď Norina rodina emigruje do Kanady. O 12 rokov neskôr si Nora, teraz študentka písania hier v New Yorku, všimne, že Hae Sung ju hľadal na sociálnych sieťach. Znovu sa pripoja online, začnú sa často rozprávať a dokonca si predstavia opätovné stretnutie. Kým sa však počas niekoľkých osudných dní počas jeho návštevy New Yorku konečne stretnú, ubehne ďalších tucet rokov. Aj keď sa ich životy dramaticky zmenili, stále ich spája túžobné spojenie.
Minulé životy sú milostný príbeh – skutočne niekoľko – rozprávaný v troch časových okamihoch. Osudy hlavných postáv sa prepletajú, skúmajú lásku, identitu a „In Yun“, kórejskú predstavu o osude prameniacu zo spojenia dvoch ľudí v minulom živote. Je to to najvzácnejšie dielo, ktoré nás neuveriteľne prenáša niekam hlboko do našich duší, medzi život, po ktorom sme túžili, a život, ktorý žijeme.
Magazine Dreams (Sny z magazínov)
Vo filme Magazine Dreams hrá tridsaťtri ročný Jonathan Majors temperamentného kulturistu, ktorý tlačí svoje telo a myseľ až na pomyslený samý okraj. Majors sa ukázal ako viac než zdatný vedúci muž v minuloročnej strhujúcej, no veľmi podceňovanej kórejskej vojnovej dráme Devotion a bude zaujímavé a potešujúce, keď sa tento rok dostane bližšie do centra pozornosti.
Killian Maddox žije so svojím chorľavým starým otcom a obsedantne cvičí medzi súdom nariadenými terapiami a brigádami na čiastočný úväzok v obchode s potravinami, kde je zamilovaný do priateľskej pokladníčky. Hoci Killianove snahy chápať sociálne signály a udržať si kontrolu nad svojou prchavosťou zosilňujú jeho pocit odpojenia sa od spoločnosti uprostred nepriateľského sveta, nič ho neodradí od jeho prísne chráneného sna o kulturistickej superhviezde, dokonca ani lekári, ktorí ho varujú, že si spôsobuje trvalé poškodenie tela.
Scenárista a režisér Elijah Bynum majstrovsky odhaľuje dualitu Killianovej existencie, zobrazuje daň jedovatého duseného nátlaku, ktorý si vynucuje naplniť nerealistické očakávania a hypermužské modelovanie rolí, pričom zároveň vyjadruje jeho skutočné, aj keď plné úsilie o naplnenie základnej túžby po ľudskom živote a spojení. Jonathan Majors v odhodlanom výkone obrovskej fyzickosti mocne stelesňuje to, kam Killian zájde vo svojej zúfalej potrebe vidieť.
Magazine Dreams je provokatívny film, ktorý rešpektuje dôstojnosť svojho hlavného hrdinu, pretože sa nesnaží zobraziť fyzicky a emocionálne najbolestivejšie momenty jeho temnej odysey.
Landscape with Invisible Hand (Krajina s neviditeľnou rukou)
Adam je tínedžerský umelec, ktorý dospieva po prevzatí nadvlády nad Zemov mimozemšťanmi. Vuvv, druh hyperinteligentných mimozemšťanov, priniesol na Zem úžasnú technológiu, ktorú si však môžu dovoliť len tí najbohatší. Zvyšok ľudstva, ktorého živobytie je dnes zastarané, musí zbierať peniaze v cestovnom ruchu. V prípade Adama a jeho začínajúcej lásky Chloe to znamená živé vysielanie z ich dvorenia a randenia pre zábavu mimozemšťanov Vuvv, ktorým ľudská láska pripadá exotická a zaujímavá.
Keď ide Adamov a Chloe plán bokom, Adam a jeho matka musia nájsť cestu von z čoraz náročnejšej mimozemskej byrokracie. Scenársita a režisér Cory Finley sa vracia na Sundance s týmto nehanebne originálnym sci-fi výletom, ktorý obsahuje prelomové vystúpenie Asante Blackka. Na základe románu držiteľa National Book Award M.T. Andersona, film starostlivo spája svoje sci-fi komediálne fantázie s mrzutou citlivosťou, ktorá posiela divákov na zaujímavý prieskum.
Passages (Pasáže)
Ďalším pravidelne sa vracajúcim režisérom na festival Sundance v tomto roku je aj Ira Sachs, naposledy na festivale s filmom Little Men z roku 2016, ktorý nadviazal na uznávané premiéry srdcervúceho príbehu homosexuálnej lásky starších ľudí s názvom Love is Strange a Keep the Lights On.
Jeho posledný film Frankie, ktorý bol predstavený v Cannes, bol považovaný za netypický prešľap, takže všetky oči filmovej kritiky sa upierajú na jeho najnovšiu vzťahovú drámu Passages, aby zistili, či sa môže vrátiť k niekdajšej sláve. Je to príbeh odohrávajúci sa v Paríži, klasicky už o homosexuálnom páre. Zo zamilovaného páru sa vykľuje šialená nevera, a to hneď vzájomná. Obaja sa pustia do aférky, jeden však s mužom a druhý so ženou. A znie to ako zaujímavá chaotická a emocionálne exploračná dráma, ktorú Sachs robí najlepšie, ako vie.
Bad Behaviour (Zlé návyky)
Zatiaľ čo Sundance je najmä miestom na odhalenie doteraz neznámych talentov, je to aj miesto pre tých, ktorí nie sú v hre, aby sa vrátili na výslnie strieborného plátna. V predchádzajúcich rokoch sa vítali návraty Michelle Pfeiffer, Holly Hunter a Kate Beckinsale a tento rok má Jennifer Connelly po nevďačnej úlohe vo filme Top Gun: Maverick šancu vrátiť sa vo veľkom formáte! Priamo v hlavnej úlohe v čiernej komédii Bad Behaviour. Hrá morálne prázdneho bývalého detského herca, ktorý sa spolieha na svoje najhoršie inštinkty v tichom ústupe osudu, morálne i psychicky sa rozpadá a všetkých ostatných si berie so sebou. Ide o režijný debut herečky Alice Englertovej (bola mimochodom jednou z mnohých skvelých vecí na minuloročnej premiére Sundance You Won’t Be Alone), ktorej matkou nie je nikto iný ako Jane Campion.
Lucy hľadá osvietenie z prežívanej hystérie. Bývalá detská herečka podniká púť, aby sa pripojila k svojmu guruovi, Elonovi Bellovi (Ben Whishaw), na tiché ba priam spirituálne útočisko v krásnom horskom stredisku s parkoviskom preplneným Teslami.
Predtým, ako vypne svoj mobilný telefón ako reálny únik pred okolitým svetom, Lucy osloví svoju dcéru Dylan – kaskadérku cvičiacu a pripravujúcu sa na nebezpečnú bojovú scénu –, aby prerušila jej koncentráciu na tento nácvik a oznámila všetkým známym, že bude nedostupná a určitý čas mimo dosahu a že nech sa o ňu veľmi neboja, že by si kľudne mohla svoj pobyt aj predĺžiť.
Je to spolu závislé, zlé správanie. Keď sa mladá modelka, DJka a influencerka na ústraní spojí s Lucy, aby si zahrali rolu matky a dcéry, pekelný sled udalostí privedie Lucyino zlé správanie na neuveriteľne nízku úroveň.
Viac na: Sundance Institute - sundance.org
rNUlife.sk / AFP, Sundance / Úprava DM (upoz: filmy s voľným prekladom, nie budúce distribučné)