Generálneho riaditeľa Tesly a Twitteru počas jeho dvojdňovej cesty privítali najvyšší predstavitelia Číny a na sociálnych sieťach ho zasypali komplimentmi.
Technologický miliardár Elon Musk, ktorý je v Spojených štátoch rastúcou kontroverziou, si tento týždeň na návšteve Číny užil chválu a určitý príležitostný zásah do geopolitiky. Generálneho riaditeľa Tesly a Twitteru – čerstvo obnoveného na pozícii najbohatšieho muža sveta – privítali najvyšší predstavitelia a verejnosť ho počas jeho dvojdňovej cesty zasypala chválou.
Musk vyjadril svoj nesúhlas s „oddeľovaním“ dvoch najväčších svetových ekonomík, americkej a čínskej, čo je znakom rastúceho napätia medzi veľmocami, ktorému však odporuje jeho vrelé čínske privítanie. Počas svojej obchodnej cesty sa Musk stretol s čínskymi ministrami zahraničia, obchodu a priemyslu, ako aj s vysokými predstaviteľmi biznisu.
Po pristátí v čínskej metropole ho v utorok v Pekingu privítal minister zahraničných vecí Qin Gang. Hoci Musk urobil obmedzené verejné komentáre a podrobnosti o stretnutiach zostali prevažne súkromné, ministerstvo zahraničných vecí ho citovalo, keď opísal americkú a čínsku ekonomiku ako „spojené dvojčatá“ a povedal, že je proti krokom, ktoré by to mohli do budúcna zvrátiť.
Vzťahy medzi Washingtonom a Pekingom sa zhoršili pre celý rad problémov vrátane ľudských práv a štatútu Taiwanu, pričom USA a ich spojenci sa čoraz viac snažia znížiť svoju ekonomickú závislosť od Číny. V stredu sa Musk vybral do továrne Tesly v Šanghaji a vyjadril svoju vďačnosť zamestnancom najväčšieho výrobného centra automobilky, Gigafactory, podľa videa zverejneného na oficiálnom účte Tesla na Weibo, čínskom ekvivalente Twitteru, ktorý je v Číne blokovaný. Stretol sa aj s vysokým predstaviteľom Šanghaja.
Je to ďaleko od jeho súčasného postavenia v USA, kde Muskovo správcovstvo Twitteru a jeho politické aktivity priťahujú čoraz väčšiu pozornosť. Nedávno obhajoval svoju propagáciu konšpiračných teórií, ale povedal, že neprestane zdieľať extrémistické názory napriek širokému odsúdeniu. Tesla v posledných rokoch čelila odporu v Číne, ale Muskovo vrúcne privítanie sa tento týždeň rozšírilo aj na čínsku verejnosť, pričom sociálne siete boli na miliardára plné chvály. "Musk nie je len podnikateľ, ale aj vedec. Je to niekto, koho musíme obdivovať," znel jeden komentár na Weibo. Ďalší ho opísal ako „globálnu modlu.“
Hu Xijin, bývalý redaktor štátom podporovaných novín Global Times, zaznamenal nárast ceny akcií Tesly a v piatok na Weibo povedal, že Musk je „trendsetter“ svojej doby, pretože „jasne prenikol do geopolitiky.“ "Je nezvyčajné byť dnes v centre pozornosti a populárny v USA aj v Číne," dodal.
Analytici sa zhodli na tom, že Musk sa pokúšal dosiahnuť citlivú rovnováhu pri dvorení Číne a zároveň sa vyhýbať ďalším možným odporcom v USA. „Musk v podstate zobral tézu o oddelení medzi USA a Čínou a vyhodil ju von oknom,“ povedal pre NBC News Daniel Ives, analytik americkej investičnej spoločnosti Wedbush Securities. "Toto je lano, na ktorom títo titáni kráčajú v geopolitickej pokrovej hre medzi USA a Čínou."
Musk, ktorý sa tento týždeň stal opäť najbohatším človekom sveta podľa Bloomberg Billionaires Index, je už dlho populárnou postavou čínskych sociálnych sietí. Na Weibo má viac ako 2 milióny sledovateľov s tisíckami lajkov na jeho najnovších príspevkoch. No zatiaľ čo v Číne nebol Musk na Twitteri taký aktívny ako zvyčajne, stránka, ktorú vlastní, je v krajine oficiálne zablokovaná. "Napriek svojmu samozvanému odporu k cenzúre a ochote napadnúť ju, správa sa k svojmu hostiteľovi ČKS správne," povedal Yaqiu Wang, vedúci výskumník Human Rights Watch, s odvolaním sa na iniciály Čínskej komunistickej strany.
Musk odišiel zo Šanghaja vo štvrtok ráno, čím ukončil svoju prvú návštevu Číny po troch rokoch, keď sa krajina po zrušení obmedzení COVID-19 opäť súdi s globálnym biznisom. Naposledy navštívil továreň Tesly v Šanghaji v roku 2020.
Čína je kľúčová pre Muskove podnikanie, pričom Tesla čelí silnejúcej konkurencii zo strany elektrických vozidiel vyrobených v Číne a nedávnemu odporu voči obavám o bezpečnosť a ochranu údajov, ktoré sa Musk predtým snažil zmierniť. Závod v Šanghaji minulý rok vyrobil viac ako 700 000 vozidiel Model Y a Model 3, čo je viac ako polovica celosvetovej produkcie spoločnosti. Čínsky trh s elektrickými vozidlami je „základným pilierom a základnou DNA Tesly z hľadiska dopytu aj výroby,“ povedal Daniel Ives.
Napriek silnejúcim stretom medzi USA a Čínou krajinu v posledných mesiacoch navštívilo množstvo generálnych riaditeľov amerických spoločností. Generálny riaditeľ JPMorgan Chase Jamie Dimon a generálny riaditeľ Starbucks Laxman Narasimhan boli v Číne, zatiaľ čo podľa agentúry Bloomberg plánuje návštevu aj generálny riaditeľ Nvidie Jensen Huang.
Medzi Muskove stretnutia patrilo stretnutie s čínskym premiérom Li Qiangom, ktorý ocenil vývoj Tesly v Číne. Tesla túto správu nekomentovala. Musk tento mesiac na svojej sociálnej sieti X uviedol, že Tesla môže „veľmi skoro“ sprístupniť FSD zákazníkom v Číne. Otázka, či Tesla môže získať súhlas Pekingu na prenos údajov do zahraničia, zostáva rozhodujúca pre jej plány pre FSD v Číne a pre autonómne vozidlá na celom svete. Agentúra Reuters nedokázala určiť, aký pokrok, ak vôbec nejaký, Musk urobil pri zabezpečovaní takýchto schválení počas svojej cesty do Pekingu.
Získanie súhlasu v Číne na predaj takzvaného asistenčného systému vodiča „úrovne 2“, akým je FSD, nie je tou najnáročnejšou časťou. Tesla však považovala schopnosť prenášať dáta z Číny za kľúčovú pre jej vývoj autonómnych vozidiel. Tesla a ďalší výrobcovia automobilov využívajú údaje, ktoré poskytujú ich autá, na trénovanie systémov autonómneho riadenia na vykonávanie čoraz komplikovanejších úloh bez dohľadu ľudského vodiča. Bez súhlasu Pekingu s prenosom údajov by Tesla nemohla použiť údaje zozbierané jej automobilmi v Číne na vývoj autonómnych áut pre globálnu zákaznícku základňu. Napriek svojmu názvu nie je plne autonómne vozidlo Tesla plne autonómne a vyžaduje, aby vodiči zostali pripravení prevziať riadenie.
Muskova cesta do Číny znamenala ďalší krok v hlavnom kľúčovom bode k stratégii Tesly, ktorá sa v posledných týždňoch pre Teslu zrýchlila. Automobilka sa ponáhľala uprednostniť svoje úsilie o vývoj autonómnych áut a zároveň odsunula svoje ambície stať sa masovým predajcom cenovo dostupných elektrických vozidiel na druhú koľaj.
Súťaž v autonómnych autách - USA vs. Čína
Akcioví analytici zo spoločnosti Wedbush označili prekvapivú návštevu za „hlavný moment pre Teslu“, ak Musk dokáže získať súhlas na prenos údajov z Číny do zámoria. Čínske regulačné orgány požadovali od Tesly, aby od roku 2021 uchovávala všetky údaje zhromaždené jej čínskou flotilou v Šanghaji, takže spoločnosť nemôže preniesť žiadne údaje späť do Spojených štátov. Zložité dopravné podmienky v Číne s väčším počtom chodcov a cyklistov ako na mnohých iných trhoch poskytujú podľa odborníkov z odvetvia viac scenárov, ktoré sú kľúčové pre tréning algoritmov autonómnej jazdy rýchlejším tempom.
Automobilom Tesla bol zakázaný vstup do čínskych vojenských komplexov z bezpečnostných dôvodov týkajúcich sa kamier nainštalovaných na ich vozidlách. Ich autá boli tiež odvrátené od miest, kde sa konajú dôležité politické udalosti, ako je každoročné letné sústredenie vedenia vládnucej komunistickej strany, ktoré sa naposledy konalo v roku 2022.
XNGP Advanced Driver Assistance System vs. FSD
Podpora však prišla od čínskej automobilovej skupiny, ktorá uviedla, že Tesla spĺňa čínske dátové predpisy a tak by mohla automobilom Tesla umožniť prístup na takéto stránky. Konkurenčné čínske automobilky a dodávatelia, ako je XPeng (9868.HK), tak otvára novú kapitolu a Huawei Technologies (HWT.UL) sa snažia získať výhodu oproti Tesle zavedením vlastného softvéru na samoriadenie aút.
He Xiaopeng, generálny riaditeľ spoločnosti XPeng, ktorej XNGP Advanced Driver Assistance System je podobný FSD, na svojom účte Weibo uviedol, že by privítali vstup tejto technológie Tesly do Číny.
rNUlife,sk