Nová snímka scenáristov a režisérov Scotta Becka a Bryana Woodsa (Tiché miesto) HERETIK otvára tému, o ktorej mnohí premýšľajú, ale málokto o nej hovorí otvorene – náboženstvo. Viera môže sprevádzať človeka životom a pomáhať mu, no ak sa dogma a sväté písmo využívajú s nečestnými úmyslami, dokáže človek zísť zo správnej z cesty. Hlavnú úlohu okúzľujúceho, podmanivého a, ako sa ukáže, diabolského pána Reeda stvárnil Hugh Grant. Vo chvíli, keď dve mormónske misionárky (Sophie Thatcherová a Chloe Eastová) zazvonia na jeho dvere, začne sa vycibrená hra na mačku a myš.
Heretik rozpráva príbeh o snahe jedného muža hlásať to jediné pravé náboženstvo. Zneužíva na to preslávený šarm Hugha Granta, a dáva tak vzniknúť jednej z jeho najpamätnejších a najskvelejších rol. Beck a Woods v postave pána Reeda prebúdzajú Hannibala Lectera duše, ktorý sa vyžíva v citovaní zložitej náboženskej filozofie aj v rozvláčnych traktátoch o Lane del Rey, či hre Monopoly alebo rýchlom občerstvení.
Hugh Grant ako priateľský pán Reed ponúkne dvom mladým misionárkam úkryt pred prudkým dažďom a ochotne ich pozve na čučoriedkový koláč svojej manželky, ktorý vonia až von. Sestry Paxtonová a Barnesová nemajú dôvod myslieť si, že ich za múrmi nenápadného prímestského domu čaká peklo. Aspoň dovtedy, kým sa neukáže, že žiadna pani Reedová neexistuje a že encyklopedické znalosti ich zdanlivo neškodného hostiteľa sú desivo ohromujúce. Dochádza im, že uviazli v pazúroch niekoho, kto neváha zájsť do absolútnych extrémov. A že ak sa majú zachrániť, musia sa z Reedovej pasce dostať samy.
„Spája ich hlavne oddaná viera v cirkev, ale osobnostne sú každá úplne iná,“ hovorí Thatcherová. „Paxtonová pochádza z Utahu, z veľmi prísnej rodiny a má sedem sestier. Barnesová je jedináčik a pozná aj život mimo cirkvi. Barnesová je ambiciózna a svedomitá, zatiaľ čo Paxtonová pôsobí skôr energicky a spontánne.“ „Keby spolu chodili do triedy, pravdepodobne by sa nekamarátili – ide o neobvyklú dvojicu,“ dodáva Eastová. „Keď pracujete v teréne ako misionár, nemôžete si svojho parťáka vyberať. Paxtonová s Barnesovovou pátrajú po ďalšom kandidátovi, ktorého by mohli obrátiť na vieru, a náhoda im hodí do cesty pána Reeda.
Produkcia mohla ťažiť aj z toho, že Thatcherová aj Eastová vyrástli v mormónskej cirkvi. Obe ju opustili v období dospievania, keď sa dali na hereckú dráhu. „Barnesová je alternatívnou verziou mňa, mnou, keby som si v živote vybrala inú cestu,“ tvrdí Thatcherová, ktorú preslávila rola rebelky Natalie v seriálovom hite Yellowjackets spoločnosti Showtime. „Z mormónskej cirkvi som vystúpila v trinástich, pretože mi veľa času zaberalo hranie – znamenalo pre mňa cestu von.“
Keď uvedie Reed Paxtonovú a Barnesovú do svojej knižnice – nastraženej pasce – odhaľujú hosťky jeho skutočnú tvár. Tú v akejsi rovnováhe čoraz väčšej hrozby a žoviálneho šarmu typického anglického gentlemana obratne stvárňuje Hugh Grant. „Miluje rolu ikonoklastu a rád ľuďom kazí ich predstavy o viere – prebúdza to v ňom nadšenie, možno dokonca vzrušenie,“ hovorí Hugh Grant. „A vyžíva sa v pozornosti i spoločnosti, ktorú do domu vnášajú jeho mladé návštevníčky.“ O úlohu brilantného a zákerného pána Reeda sa uchádzali desiatky zvučných hereckých mien, ale len málo z nich by dokázalo postave dodať to, čo práve Grant. Snímku mu odporúčal jeho agent a scenár ho uchvátil. Rolu prijal a ponoril sa do prípravy postavy,ktorú si herec zahrá možno raz za život, ak má šťastie. „Tá syntéza hororu a psychologického trileru bola pre mňa fascinujúca,“ tvrdí Grant. „Myslím, že sa mi pomerne rýchlo podarilo nájsť dobrý spôsob, ako pána Reeda uchopiť. Vnímal som ho ako takého správneho vysokoškolského profesora – ten typ, ktorý občas trocha šokuje, ale robí z teológie zábavný predmet.“
Filmári sa pre Granta rozhodli na základe celého radu čudákov a zlosynov, ktoré táto charizmatická britská herecká ikona v priebehu poslednej dekády stvárnila v širokej a obdivuhodne pestrej škále filmov. Ide o postavy, ktoré boli navyše v priamom protiklade k jeho predchádzajúcim rolám. Grant stvárnil nezabudnuteľných zbabelcov aj znepokojivé, rozporuplné postavy, napríklad v Škandále po anglicky, o liberálnom členovi britského parlamentu zapletenom do sexuálneho škandálu, alebo v snímkach Paddington 2 a Wonka, kde dokonale spojil odpornosť s prvotriednym komediálnym umom. „Inšpiroval som sa ľuďmi zo svojho okolia, ktorí sú z rôznych dôvodov odjakživa trocha osamelí a kompenzujú to tým, že si získavajú pozornosť žartíkmi, kúzelnými trikmi a vyzývavou úprimnosťou v diskusiách,“ hovorí samotný Grant. „Reed je zrejme bývalý akademik a učiteľ. Pravdepodobne mával veľa študentov, ale vedenie univerzity alebo úrady ho v určitej chvíli donútili odísť,“ dodáva.
V správnom čase na správnom mieste
Autori písali prvú verziu špekulatívneho scenára bez toho, aby mali pre projekt producenta. Čoskoro sa však zasekli na mnohovrstvovej ústrednej postave pána Reeda prekypujúceho intelektuálnymi teóriami o náboženstve, filozofii a zmysle života a smrti, a tak text odložili a pustili sa do písania Tichého miesta.
„Dali sme ho do šuplíka, pretože sme mali pocit, že ak máme s Reedom udržať krok, musíme si o náboženstve naštudovať viac,“ vysvetľuje režisér a scenárista Bryan Woods. „Keď sme začali túto komplexnú postavu písať, uvedomili sme si, že ide o génia, ktorý toho o téme vie viac, než čo by sme sa sami zvládli naučiť za celý život, alebo minimálne viac, než sme toho vedeli v tom čase.“
Keď sa k projektu vrátili, mali už o veľkých svetových náboženstvách lepšie povedomie a navyše im do života vstúpili udalosti, ktoré mohli do scenára zapracovať, vrátane Woodsovho sobáša s mormónkou. Obaja filmári vyrástli obklopení vierou, ale sebavedomie na dopísanie scenára im dodalo, až keď si sadli a porozprávali sa so skutočnými mormónskymi misionármi. „Máme hromadu priateľov hlásiacich sa k rôznym náboženstvám, od základného kresťanstva cez scientológiu po mormónstvo a je to téma, ktorá sa nám stala veľmi blízkou a fascinuje nás,“ hovorí Woods. „Začali sme sa pohrávať s myšlienkou dvoch misionárok, ktoré zaklopú na nesprávne dvere a na to, ako by práve tak mohla vzniknúť platforma pre debatu o veľkých náboženstvách. Zaujímalo nás aj to, ako sa náboženstvo stáva nástrojom kontroly.“
Práve prvok kontroly sa prejavuje v postave pána Reeda. Ten na prvý pohľad pôsobí ako milý starý pán, ktorý sa chce s mladou návštevou len porozprávať. Postupne sa však Reedove encyklopedické znalosti začnú na misionárky valiť s obrovskou silou a dievčatá si uvedomia, že uviazli v pazúroch niečoho, čo ich všetky presahuje. Po úspechu Tichého miesta, ktoré v kinách celosvetovo zarobilo vyše deväť miliárd korún, si finálna verzia Heretika našla cestu k Stacey Sherovej. Tá usúdila, že pôjde o divadlo rovnako veľkolepé aj podnetné. „Osobne ma zaujalo, aký desivý Heretik je, a aká dôkladná príprava za ním stojí,“ tvrdí Sherová. „Postavy vynikajú svojou hĺbkou, ale zároveň úspešne bavia. Ide o filmový žáner, ktorý spája napätie, horor a provokáciu a rieši konkrétnu tému. Divák vstupuje na horskú dráhu, ale v hlave mu pri odchode z kina rezonujú veľmi vážne témy.“
Réžia: Scott Beck, Bryan Woods
Scenár: Scott Beck, Bryan Woods
Kamera: Jung-hoon Jung
Hudba: Chris Bacon
Hrajú: Hugh Grant, Chloe East, Sophie Thatcher, Elle McKinnon, Carolyn Adair, Topher Grace
rNUlife.sk / TS