Tento rok portréty aktuálnej štvorice finalistov a finalistiek Ceny Oskára Čepana (COČ) vytvorila fotografka vietnamského pôvodu Kvet Nguyen. Spolupráca s COČ ju veľmi potešila. „Prijala som to ako výzvu priniesť vlastný prístup do finálnych fotografií,“ povedala s tým, že fotenia koncipovala s osobným prístupom ku každému z finalistov. Meno laureáta/laureátky Ceny bude známe 13. 11. tohto roku. Ich spoločná výstava sa uskutoční od 2. 10. do 6. 12. 2020 v Novej synagóge v Žiline.
„Pred foteniami som si urobila malý rešerš k samotnej tvorbe finalistov, ku každému som priradila kľúčové slová a našla prienik medzi všetkými. Prienikom bol práve pohyb, ktorý sa objavoval vo všetkých prácach – či už metaforicky alebo doslovne. Fotenia prebiehali vo vlastnom ateliéri každého z finalistov – pre autenticitu priestoru, v ktorom vznikajú diela a logicky v ňom trávia veľa času. Výsledkom je séria fotografii, ktorá vystihuje povahu ako aj osobnosť umelca a približuje ho cez sériový portrét,“ opísala svoj postup pri tvorbe Kvet Nguyen. Len nedávno sa vrátila zo študijného pobytu na Royal Academy of Art v Haagu, aby pokračovala na magisterskom stupni na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, odbor fotografia a nové médiá.
„Kvet Nguyen sme tento rok oslovili preto, prečo sme minulý rok oslovili Ivana Kaleva a predminulý Jána Kekeliho – lebo si myslíme, že je to nadaná fotografka s citlivým prístupom, ktorej uchopenie zobrazenia a zachytenia finalistov nás úprimne zaujímalo. Z výsledku máme všetci vzájomne veľkú radosť, bola to opäť krásna spolupráca,” povedala riaditeľka Nadácie – Centrum súčasného umenia a zároveň Ceny Oskára Čepana Lucia Gavulová.
Ako hovorí riaditeľka Ceny, Cena Oskára Čepana nie je každoročne iba o finalistoch, ale aj o mnohých iných tvorivých ľuďoch v pozadí, ktorí o nich točia filmové dokrútky, stoja za tvorbou výstavy či vytvárajú ich portrétne fotografie, ktoré sú komunikované v súvislosti s daným ročníkom. „Zámerom je prizývať k tejto spolupráci každý rok nových talentovaných ľudí zo slovenskej scény a dať im priestor sa prezentovať, zviditeľniť. Tým, že každý rok vyberieme iného fotografa, alebo režiséra s vlastným rukopisom, vytvára sa určitá dôležitá vizuálna konzistentnosť daného ročníka, ktorá spoluutvára jeho identitu. S odstupom času tak vzniká niečo ako portfólio jednotlivých ročníkov a autorov z rôznych oblastí, ktorých pod seba Cena združuje. Ich diela, ktoré vznikajú za účelom promo v rámci Čepana následne ostanú archivované na webovej stránke a sieťach projektu, takže sa za nimi dá obrátiť aj spätne do histórie,“ dodala.
Mladá fotografka, ktorá často prináša tému dvojitej identity, pretože aj v nej samej sa mieša slovenská a vietnamská, neskrývala radosť z novej spolupráce. „Cenu Oskára Čepana vnímam ako jeden z mála slovenských projektov na úrovni; od transparentnosti cez prezentáciu až po komunikáciu na sociálnych sieťach. Až by som to nazvala raritou a som rada, že ňou je v rámci umeleckého odboru,“ uzavrela fotografka.
Cena Oskára Čepana je určená vizuálnym umelcom do veku 40 rokov. Účasť v projekte nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom. Zastrešuje ju Nadácia – Centrum súčasného umenia v spolupráci a s finančnou podporou platformy na podporu súčasného umenia collective (od roku 2018 spoluorganizátor Ceny), programu Residency Unlimited a nadácie Trust for Mutual Understanding. Z verejných zdrojov projekt podporuje Fond na podporu umenia. Cena je súčasťou medzinárodnej siete ocenení YVAA – Young Visual Artists Awards, organizovaných v krajinách stredovýchodnej Európy.
Projekt sprevádza aj nová webová stráka https://www.oskarcepan.sk/, na ktorej sa priebežne pracuje a k 25. výročiu sa hlásia aj sociálne siete Ceny (https://www.facebook.com/CenaOskaraCepana, https://www.instagram.com/oskarcepan/), na ktorých sa aktuálne zverejňujú aj profily všetkých doterajších laureátov a laureátok projektu.
rNUlife.sk / Zuzana Golianová, PR